Komisia znižuje príkon vysávačov, dôvodom sú účty za energie a hlučnosť

Pri hlučnosti súčasných vysávačov by sme mali používať štuple do uší. Nové pravidlá začnú platiť v septembri.

Nové energetické označovanie, ktoré limituje hlučnosť na 80 decibelov a znižuje príkon z 1 600 na 900 wattov začne platiť v septembri a bude sa týkať všetkých modelov vyrobených alebo predávaných v Európskej únii.

Obchody môžu predávať modely, ktoré nové pravidlá nespĺňajú aj po septembrovom termíne, ale len do vypredania zásob. Pravidlá sa nevzťahujú na ručné vysávače a leštiče podláh.

Rovná pravda: zakrivenie banánov

Chce chrániť sluch a peňaženky spotrebiteľov

Európska komisia tvrdí, že voľba efektívnejšieho vysávača môže spotrebiteľovi počas životnosti spotrebiča ušetriť až 55 eur.

Osemdesiat decibelov je oveľa menej, než má množstvo súčasných vysávačov. Ich hlučnosť je často 95 decibelov a viac. Hranica hlučnosti, od ktorej sa odporúča ochrana sluchu napríklad štupľami do uší, je pritom 85 decibelov.

Od budúceho mesiaca budú môcť najefektívnejšie vysávače na základe spotreby energie a čistiacej účinnosti získať označenie A+++.

Symbol euroskeptikov

Nové pravidlá nadväzujú na energetické označovanie z konca roku 2014, ktoré znížilo maximálny príkon vysávačov na 1 600 wattov a predstavilo systém označovania A – G.

Čítajte aj Europoslanci súhlasili: Označenie spotrebičov sa prispôsobí dobe

Túto zmenu predpisov euroskeptici, najmä v Spojenom kráľovstve, uvádzali ako príklad toho, že sa Brusel mieša ľuďom do života.

Komisia pripustila, že negatívny postoj verejnosti a takzvaný „Hoovergate“ prispeli k rozhodnutiu nezahrnúť do nových pravidiel hriankovače a fény.

Britská vláda avizovala, že súčasťou brexitu bude zakomponovanie predpisov EÚ do britského práva. Nie je však isté, či si ponechá aj túto reguláciu. Britskí zákonodarcovia budú o takzvanom Great Repeal Bille (norme, ktorá zruší britský zákon o európskych spoločenstvách z roku 1972 o priamom účinku európskeho práva v Británii – pozn. red.) debatovať na jeseň.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA