Konzorcium Severný tok uzavrelo druhý tender

Konzorcium plynovodu Severný tok podpísalo zmluvu, na základe ktorej tri firmy dodajú oceľové potrubie pre druhú prepravnú dráhu. Hodnota dodávky je miliarda eur. Konzorcium potvrdilo, že s konštrukčnými prácami na prvej dráhe sa začne v apríli, druhá sa začne stavať o mesiac neskôr.

Tri firmy dostali od konzorcia Severný tok kontrakt za miliardu eur. Spoločnosti majú na jeho základe dodať oceľové potrubie pre výstavbu druhej prepravnej dráhy pre plynovod, ktorý spojí Rusko s Nemecko po morskom dne. Firmy Europipe (Nemecko), OMK (Rusko) a Sumitomo (Japonsko) dodajú potrubie, ktorého celková hmotnosť je milión ton, uvádza konzorcium vo svojom tlačovom vyhlásení.

Najväčšiu časť hodnoty zákazky dostala spoločnosť z Nemecka (65 percent). Ruská firma sa na obchode podieľa štvrtinou, zvyšok zabezpečia japonskí podnikatelia. Rozhodnutie prijal výbor akcionárov.

Podpis dohody je výsledkom druhého úspešného tendra. Prvý tender, zameraný na dodanie prvej transportnej dráhy, prebehol v roku 2007. S jej výstavbou sa začne 1. apríla 2010. S konštrukciou druhej dráhy sa začne o mesiac neskôr.

Paul Corcoran, finančný riaditeľ konzorcia Severný tok, pre EurActiv nedávno uviedol, že finančná kríza plynovodu pomohla. Výrazne sa prepadla najmä cena ocele. Konzorcium vo finančnom pláne odhadovalo oveľa vyššie konštrukčné náklady, ktoré sa pre krízu významne znížia.

„S jednou miliardou eur je celkový objem kontraktov pod cenovou úrovňou prvej dráhy, reflektuje súčasný trhový vývoj, zvýšenú konkurenciu a viac dostupnej kapacity,“ komentoval projektový riaditeľ Severného toku Henning Kothe dohody podpísané na základe druhého tendra.

Svetový tender vypísalo konzorcium vo februári 2009. Podmienky splnilo a súťažilo v ňom šesť firiem z Japonska, Nemecka a Ruska. Všetci museli preukázať, že sú schopní dodržať záväzky a uskutočniť dodávky včas. Tiež museli preukázať, že vedia dodať potrubie, ktoré je prispôsobené pre prepravu energetickej suroviny na veľkú vzdialenosť (1.220 km), dokáže zabezpečiť pomerne vysoký objem prepravy pod vysokým tlakom, možno ho prevádzkovať na morskom dne a spĺňa medzinárodné štandardy kvality.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA