Lobing nemeckých automobiliek ohrozuje nové limity pre emisie CO2

Lobisti automobilového priesmyslu odmietajú povinné kvóty pre výrobu bezemisných vozidiel. Plány Komisie pre zniženie automobilových emisií chcú zatiaľ odložiť.

Kým v Európe stále doznieva emisný škandál „dieselgate“, Európska únia čelí silnému lobingu zo strany automobilového priemyslu. Ten môže viesť až  k oslabeniu emisných cieľov Európskej komisie.

Vplyv automobiliek siaha do Komisie

Komisia v súčasnosti pripravuje návrh, ktorý určí nové limity na produkciu autombilových emisií CO2 po roku 2020. Predbežný návrh počíta so znížením emisií o 25 až 35 percent do roku 2030 a s priebežným cieľom do roku 2025.

Návrh bude od automobiliek tiež požadovať, aby minimálne 15 až 20 percent ich výroby do roku 2030 tvorili bezemisné vozidlá, to znamená hlavne elektromobily.

Čím bližšie bude Komisia ku konečnej podobe návrhu druhého balíku mobility, tým silnejšiemu lobingu nemeckých automobiliek bude čeliť. Lobisti budú tlačiť na  Komisiu, aby z návrhu vylúčila zavedenie povinnosti produkcie bezemisných vozidiel a predbežného cieľa do roku 2025.

Zelený europoslanec: Ak stojíte v zápche, elektromobil vám nepomôže

Matthias Wissmann, vedúca postava Združenia automobilového priemyslu (VDA) mal v utorok telefonicky kontaktovať Martina Selmayera, šéfa kancelárie predsedu Európskej komise Jeana-Claudea Junckera ako i eurokomisára pre klímu a energetiku Miguela Ariasa Cañeteho.

Wissmann ako bývalý nemecký minister dopravy sa považuje za veľmi vplývného človeka v nemeckých vládnych kruhoch.

V náväznosti na tieto telefonáty sa v utorok konalo stretnutie Komisie, na ktorom sa diskutovalo aj o možnosti vyňatia povinných kvót z pôvodného návrhu.

Podľa hovorcu Európskej Komisie sú však bežnou súčasťou práce telefonické kontakty so zástupcami  sú len súčasťou snahy Komisie o zapojenie všetkých zainteresovaných strán do širšej debaty.

Postrach menom regulácie CO2

Vzhľadom k tomu, že „regulácia CO2 je pre automobilky jendou z najcitlivejších záležitostí“, je podľa hovorcu VDA pravidelný kontakt lobistov s európskymi zákonodarcami úplne prirodzený.

Environmentálna nátlaková skupina Transport & Environment (T&E) však za tým vidí nekalé praktiky. Martin Selmayer a nemecký eurokomisár Gunther Oettinger podľa T&E podobným spôsobom zasahovali  do opatrení týkajúcich sa automobilovej dopravy už aj v minulosti.

Zástupcovia T&E tvrdia, že v Európskej rade existuje dostatočná podpora pre zavedenie priebežného cieľa do roku 2025 ako aj povinných kvót na elektromobily. Rakúsko, Belgicko, Holandsko, Portugalsko, Írsko, LuxemburskoSlovinsko minulý týždeň v spoločnom liste žiadali od Európskej komisie 40 percentné zníženie automobilových emisií do roku 2030. FrancúzskoŠvédsko poslali osobitný list s rovnakou požiadavkou.

Dotácie pre elektromobily: Ministerstvo hospodárstva zvažuje predĺženie schémy

Nemecká vláda sa po kauze „dieselgate“, ktorá sa týkala práve nemeckej automobilky Volkswagen, vyjadruje k tomuto problému váhavo. Po parlamentných voľbách sa však dá očakávať zmena vládnej politiky smerom k automobilovému priemyslu. Predkpokladá sa, že nová vládna koalícia prístupi k záväzku znížiť emisie v dopravnom sekotore o 42 percent. Takýto cieľ by si tak určite vyžadoval zavedenie kvót pre výrobu elektromobilov.

Nemecký dvor audítorov vo štvrtok navyše spochybnil oprávnenosť daňových výhod pre výrobcov dízlových vozidiel, ktoré tvoria veľkú časť nemeckej automobilovej produkcie. To dáva nemeckým Zeleným priestor na to, aby v koaličných rokovaniach požadovali prechod z dízlovej na ekologicky šternejšiu technológiu.

„Po tom, čo VDA nezískala podporu nemeckej vlády, obrátila sa na svojich nemeckých priateľov v Komisii aby oslabila jej návrh na reguláciu tvorby CO2,“ hovorí Greg Archer z T&E.

Hovorca VDA však upozorňuje, že sa nejedná len o nemecký problém. K VDA sa podľa jeho slov už pripojila aj medzinárodná asociácia výrobcov automobilov ACEA ako i asociácia dodávateľov pre automobilový priemysel CLEPA. Spoločne sa postavili proti akýmkoľvek kvótam pre bezemisné automobily. Tvrdia, že európske zákony by mali byť „technologicky neutrálne”.

Nemecká automobilky bojujú za dízel

VDA bojuje proti kvótam aj napriek tomu, že niektoré automobilky ich naopak odporujú. Z uniknutej internej prezentácie Volkswagenu vyplýva, že spoločnosť podporuje 22 percentnú kvótu pre produkciu elektromobilov v roku 2025. V priebehu nasledujúcich piatich rokov by sa mala zvýšiť na 34 percent.

Niektorí automobiloví producenti ako napríklad Nissan už dnes vyrábajú viac elektrických vozidiel ako stanovuje súčasný návrh Európskej komisie.

Priemyselné asociácie však často musia napĺňať ambície ich najkonzervatívnejších členov. Podľa zástupcov organizácie T&E je za lobingom VDA zoskupenie viacerých menších automobiliek.

Koniec uhlia na hornej Nitre: Nádeje sa upínajú na Brusel

„Uniknuté materiály VW potvrdzujú, že automobiloví výrobcovia sú ochotní pristúpiť na kvóty pre  vozidlá s nulovými emisiami,“ hovorí Archer. „Niektoré európske automobilky chcú v Európe čo najdlhšie udržiavať trh so „špinavšou” naftou, napriek tomu, že jej predaj kolabuje,” doplnil.

Ak by sa priebežný cieľ do roku 2025 dostal do európskej legislatívy, automobilový priemysel by takmer určite musel zastaviť výrobu áut s naftovým pohonom. Podľa T&E by sa tým produkcia CO2 znížila o polovicu. Ak by prechodný cieľ neprešiel, mohla by ich výroba pokračovať minimálne do roku 2025.

Konečné rozhodnutie o návrhu kolégium komisárov predstaví 8. Novembra. Následne ho predá na odsúhlasenie Európskemu parlamentu a členským štátom.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA