Odpoveďou na vysoké ceny je palivová efektívnosť

Lídri EÚ dnes na summite Rady v Bruseli diskutujú o súčasnej ropnej „kríze“ a vysokých cenách pohonných látok. Hlavy krajín členských štátov sa zhodujú, že problém treba riešiť spoločne, napríklad ambicióznejšími cieľmi palivovej efektívnosti áut.

Hlavy vlád a štátov členských krajín EÚ budú na summite v Bruseli (19.-20. jún) hovoriť o kríze, ktorú vyvolávajú vysoké ceny ropy na svetových trhoch. Drahá nafta a benzín sa dotýkajú života bežných občanov, ovplyvňujú infláciu a sú bremenom pre hospodárstvo. V agende sa nachádza viacero návrhov s okamžitým a dlhodobým efektom.

Jedným z možných riešení sú Francúzskom navrhované dotácie pre farmárov a kamiónovú dopravu. K myšlienke sa však stavajú jednotlivé členské krajiny rôzne; niektoré ju vítajú, iné kategoricky odmietajú. Konečné rozhodnutie sa očakáva do konca roka.

Proti vysokým cenám pohonných hmôt protestovali včera v Bruseli taxikári a vodiči nákladných áut. Podporili ich niektorí európski poslanci, ktorí obvinili Komisiu z ignorovania trhových špekulácií ako faktora zdražovania nafty a benzínu. Zelení navrhli koordináciu národných daní, ktorá by zúžila priestor pre špekulácie, pomohla by financovať opatrenia pre energetickú efektívnosť a ochránila by najslabšie sociálne vrstvy.

V diskusii v pléne EP komisár Andris Piebalgs poprel prehnaný význam špekulácií. Podľa neho nemá žiadna z európskych firiem technické možnosti skladovať veľmi veľké zásoby pohonných hmôt. Nik nemôže profitovať zo súčasnej situácie bez investovania. Šéf energetiky vidí preto východisko v povýšení energetickej efektívnosti na jednu z top priorít európskych politík. Stimulujúco môže pôsobiť aj výraznejšia podpora obnoviteľných a alternatívnych zdrojov energie, zvlášť jadra. Piebalgsov názor podporil aj slovinský minister zahraničia, Janez Lenarčič, ktorého krajina v súčasnosti predsedá EÚ.

Za palivovú efektívnosť v doprave sa vo včera publikovanej analýze vyslovila aj Európska federácie dopravy a životného prostredia (T&E). Upozornila, že EÚ dovezie denne ropu v hodnote 1 mld. eur, čo predstavuje sumu 750 eur na jedného obyvateľa. Výdaje na pohonné látky spotrebujú tri percentá ročného HDP. „Je to štyri razy viac, než v roku 2003. Ničí to všetky doterajšie výsledky,“ dodáva správa. Deje sa tak aj preto, lebo európski lídri čím ďalej, tým viac opúšťajú myšlienku energeticky efektívnejších automobilových motorov.

Doprava sa na celkovom ropnom dopyte Európy podieľa dvoma tretinami, preto je montovanie energeticky efektívnych áut logické. „Existuje úchvatný technologický potenciál, ako spraviť [autá] viac palivovo efektívnejšími,“ uzatvára T&E. Ak si EÚ nestanoví záväzné ciele energetickej efektívnosti, nebude možné znižovať náklady na dovoz ropy v budúcnosti.

REKLAMA

REKLAMA