Reforma ETS má krehkú rovnováhu. Narušia ju priemyselníci zo starej školy?

Plénum europarlamentu hlasuje o budúcej podobe trhu s emisnými povolenkami.

Kompromis, ktorý europoslanec Ian Duncan (ECR) dosiahol, prirovnal k britskej hre Jenga.

Akýkoľvek pokus reformu výrazne zmeniť by mohol spôsobiť jej zrútenie. Podobne, ako môže pokus vytiahnuť jedno drievko z celej stavby a umiestniť ho navrch, môže spôsobiť jej pád.

Duncanovu dohodu na reforme Systému EÚ pre obchodovanie s emisiami (ETS) podrobia skúške europoslanci v stredu 14. februára. Krehký kompromis má prejsť zatiaľ rozdeleným plénom europarlamentu.

V europarlamente nie je nič isté

ETS v súčasnosti trpí nízkymi cenami povoleniek v dôsledku ich prebytku. Nedokáže tak dostatočne motivovať elektrárne a fabriky, aby znižovali svoje emisie. Udržovať spaliny na súčasnej úrovni alebo zvyšovať ich je teraz príliš lacné.

Pre budúce desaťročie navrhla Európska komisia zmenu režimu obchodovania. Na svojej pozícii sa však zatiaľ nedohodli členské štáty ani europoslanci.

V Rade EÚ muselo slovenské predsedníctvo posunúť reformu maltskému. Členské štáty budú o ETS hovoriť 28. februára.

Europarlament bude o svojom stanovisku pred vyjednávaním s Radou hlasovať už zajtra. A nič nie je isté.

Zníženie množstva povoleniek

Text reformy pre obdobie po roku 2021 schválil ešte vlani výbor europarlamentu pre životné prostredie.

Europoslanci sa v ňom dohodli na zvýšení podielu povoleniek, ktoré zo systému odídu každý rok. To by malo prispieť k zvýšeniu ceny zostávajúcich povoleniek.

Lineárny koeficient zníženia určili na úrovni každoročného zníženia emisií o 2,4 percenta. Komisia navrhovala 2,2 percenta.

Podľa envirovýboru sa má zvýšiť tiež kapacita trhovej stabilizačnej rezervy tak, aby absorbovala 24 percent nadbytočných emisných kreditov. To je dvojnásobok súčasnej kapacity rezervy. K 1. januáru 2021 má navyše zo systému definitívne odísť 800 miliónov povoleniek.

Oceliari si kompromis pochvaľujú

Kompromis z výboru vyhovuje európskym elektroenergetikom aj oceliarom, ktorí patria medzi najväčších emitentov CO2.

Návrh envirovýboru umožňuje také rozdelenie povoleniek, v ktorom by sa obchodovalo len 52 percent z nich. Zvyšných 48 percent by sa bezplatne rozdeľovalo.

Zároveň by sa uplatňoval korekčný faktor, podľa ktorého by sa množstvo pridelených bezplatných povoleniek znižovalo pre každú prevádzku podľa jej emisií.

Práve tento korekčný faktor je pre oceliarov citlivou súčasťou kompromisu.

Korekčný faktor, citlivý bod

„V rámci balíka (výboru) ENVI sa stáva nepravdepodobnejším, že (korekčný faktor) sa bude uplatňovať pred rokom 2030,“ napísalo v stanovisku Európske oceliarske združenie (Eurofer).

„Tieto prvky prístupu (výboru) ENVI sú citlivé, keďže berú do úvahy extrémnu zraniteľnosť oceliarskeho priemyslu v EÚ voči svetovej konkurencii. Stovky tisícok pracovných miest závisí na tomto opatrnom nastavení,“ tvrdí Eurofer.

Eurofer sa tiež zasadzuje za zohľadnenie plynov zo zhodnocovania odpadu vo výrobe elektriny.

Tieto body zatiaľ text z výboru zohľadňuje. Plénum ich však môže zmeniť. Pre spravodajcu Duncana by sa tým však celá stavebnica mohla zrútiť.

Splní ETS svoj základný zmysel?

James Nix, bývalý riaditeľ mimovládky Green Budget Europe, však upozorňuje, že ETS nemusí za týchto podmienok splniť svoj základný účel.

komentári pre portál EurActiv.com pripomína odhad agentúry Reuters. Tvrdí, že ak sa bude reforma pohybovať blízko návrhu Komisie, povolenky dosiahnu v budúcom desaťročí cenu maximálne 14 eur za tonu CO2.

Pre investície do zelených technológií sa musí cena vyšplhať nad 20 eur za tonu. Pre významnejší príspevok z zníženiu emisií EÚ musí prekonať hranicu 35 eur.

V súčasnosti sa cena pohybuje na úrovni päť eur za tonu CO2.

Reforma stojí a padá na cementároch

Nix zvlášť upozorňuje na dopad reformy na rozdelený sektor cementárov, ktorých prevádzky sú tiež súčasťou ETS.

O osude reformy podľa neho rozhodne, či sa europoslanci pridajú na stranu novej alebo starej cementárskej školy.

„Progresívni výrobcovia súhlasia (s textom výboru), zatiaľ čo vlastníci fabrík s vysokými emisiami volajú po priamočiarom odmietnutí balíka. Vzhľadom na dôkazy sa zdá byť argument progresívnych výrobcov cementu silnejší,“ píše Nix. Nová škola chce čo najskôr mať motiváciu inovovať v podobe vyšších cien povoleniek.

Zajtrajšie hlasovanie o prípadných pozmeňovacích návrhoch ukáže, či stavebnica reformy ustojí tlak cementárov zo starej školy.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA