Slovenské automobilky považujú Šefčovičov dopravný balíček za „nerealistický“

Zväz automobilového priemyslu chce minimalizovať svoje ohrozenie novou legislatívou.

Článok je súčasťou série o energetických inováciách pred Stredoeurópskou energetickou konferenciou – SET Plan 2017, ktorá sa koná v novembri a v decembri v Bratislave.

Environmentalisti ho nazvali predčasným „vianočným darčekom pre automobilky“. Podľa zástupcov spotrebiteľov bol navrhnutý tak, aby „nenarušil krátkodobé záujmy európskeho automobilového priemyslu.“

Legislatívny balíček s názvom „Čistá mobilita“ neuspokojil európske zelené a spotrebiteľské mimovládky. Cieľ znížiť emisie osobných a ľahkých úžitkových vozidiel medzi rokmi 2021 a 2030 o 30 percent pochválili. Sklamalo ich však, že Európska komisia nenavrhla povinnú kvótu na výrobu nízkoemisných vozidiel.

Ako vníma legislatívne návrhy Komisie krajina, ktorá vyrobí najviac automobilov na počet obyvateľov na svete? Záleží, koho sa opýtate, ale ambície sú celkovo nastavené nižšie ako v Bruseli. Slovenský automobilový priemysel považuje emisné ciele za „mimoriadne náročné“ až „nerealistické“. Štát a elektromobilové združenie sú spokojné.

Slovensko sa neponáhľa

Automobilový priemysel vyrobí na Slovensku ročne milión vozidiel. Zamestnáva 127 tisíc ľudí a tvorí 12 percent HDP. V krajine majú svoje továrne tri veľké automobilové koncerny, štvrtý svoju fabriku stavia.

Na Slovensku ako v jedinej krajine Európy vyrába Volkswagen elektrické auto e-Up!. Väčšina vyrobených vozidiel má však spaľovacie motory. Tak to diktujú vývozné trhy. Zatiaľ.

Vyšehradské automobilky sa zišli na vlastnom “bratislavskom summite”

Keď slovenský eurokomisár Maroš Šefčovič minulý týždeň predstavoval nový legislatívny balíček, povedal, že „vytvára európskym výrobcom podmienky na to, aby pri celosvetovej energetickej transformácii nie len nasledovali ostatných, ale aby stáli na jej čele.“

Slovensko, ktoré sa zvykne nazývať automobilovou veľmocou, zatiaľ nie je lídrom vo výrobe ani vo využívaní nízkoemisných vozidiel. A podľa prvých reakcií na Šefčovičov balíček sa s novými trendmi neponáhľa.

Zodpovednosť za zamestnanosť

„Environmentalisti ako aj niektoré iné mimovládne organizácie majú často nerealistické predstavy a požiadavky, pričom nenesú za svoje vyjadrenia, ani ich realizáciu žiadnu zodpovednosť,“ hovorí pre portál EurActiv.sk Ján Pribula, generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu (ZAP).

Automobilový priemysel podľa neho „cíti zodpovednosť nielen za napĺňanie rôznych legislatívnych požiadaviek naň kladených, ale aj za udržateľnosť … pracovných miest.“

ZAP vníma v legislatívnych návrhoch pozitívne len konečný termín pre znižovanie emisií – rok 2030. Termín pre priebežné plnenie cieľa, rok 2025, „nenecháva dostatok času na vykonanie potrebných technických a koncepčných zmien vo vozidlách.“

Komisia chce dosiahnuť zníženie priemerných emisií novovyrobených vozidiel v roku 2030 o 30 percent oproti referenčnému limitu pre rok 2021. Ten je v prípade osobných áut 95 gramov CO2 na kilometer, pre ľahké úžitkové vozidlá 147 gramov.

Návrh Komisie je pritvrdý

Pribula vysvetľuje, že prispôsobenie sa novým limitom si vyžaduje vývoj, odskúšanie nových technológií, homologizáciu a uvedenie na trh. Tento cyklus „sa nedá skrátiť alebo obísť bez toho, aby nebola ohrozená funkčnosť, spoľahlivosť a bezpečnosť.“

„Úroveň zníženia o 30 percent, ktorú navrhla Komisia, je mimoriadne náročná, predovšetkým pre ľahké úžitkové vozidlá priam nerealistická,“ hodnotí zástupca slovenských automobiliek.

Ciele pre zníženie emisií CO2 môžu byť podľa ZAP „impulzom pre rozvoj inovácií v automobilovom priemysle“ . Prihovára sa však za menej náročný cieľ – zníženie o 20 percent do roku 2030. „Súčasný návrh je príliš tvrdý a ambiciózny s ohľadom na nízku úroveň akceptácie a rozvoj trhu s vozidlami s alternatívnymi pohonmi v celej Európe,“ tvrdí Pribula.

Len takýto „zodpovedný a realistický prístup“ môže podľa ZAP zabezpečiť „udržateľnosť a konkurencieschopnosť európskeho automobilového priemyslu v globálnom priestore, ktorého významnou integrálnou súčasťou je aj Slovensko.“

Kvóty nechce ani štát

ZAP sľubuje, že „bude komunikovať so slovenskými zástupcami v jednotlivých orgánoch EÚ a poslancami Európskeho parlamentu s cieľom minimalizovať ohrozenie najvýznamnejšieho priemyselného odvetvia na Slovensku.“

Za modernizáciu automobilového priemyslu ako aj za elektormobilitu je zodpovedný štátny tajomník na ministerstve hospodárstva Vojtech Ferencz (Smer-SD). Ten chápe, že automobilky potrebujú čas, aby sa novým pravidlám prispôsobili. Pred tým, než sú nové modely uvedené na trh, potrebujú niekoľko rokov testovania, upozorňuje Ferencz.

Štátny tajomník Chovanec: Ak si v roku 2025 kúpim auto, bude elektrické

Nesúhlasí ani s povinnými kvótami na výrobu nízkoemisných vozidiel, ktoré žiadajú environmentalisti. „Keby sa vyrábalo viac elektromobilov, ich cena by klesla,“ priznáva Ferencz pre EurActiv.sk, „ale netreba to nariadiť z Bruselu.“

Legislatívny balíček „čistá mobilita“ predstavuje podľa štátneho tajomníka „dobrú a zároveň uskutočniteľnú výzvu“. Emisné ciele sú „ambiciózne, ale realistické“, hovorí Ferencz v súzvuku s Európskou komisiou.

Predĺženie dotačnej schémy

Ferencz hovorí, že ministerstvo hospodárstva momentálne „bojuje“ za predĺženie dotačnej schémy na nákup čisto elektrických a hybridných vozidiel. Spustilo ju presne pred rokom v spolupráci s ministerstvom životného prostredia a ZAP v rámci transpozície európskej legislatívy.

Slovenskí zákazníci dostanú na kúpu batériového elektromobilu dotáciu 5.000 eur. Ak sa rozhodnú pre nabíjateľný hybrid, získajú 3.000 eur. Schéma, ktorý disponuje celkovo 5,2 miliónmi eur, mala pôvodne fungovať do konca tohto roka.

Ku koncu septembra sa z nej vyčerpalo len necelých 31 percent. Ferencz napriek tomu hovorí, že „ako prvý projekt (podpory) je možné (ju) hodnotiť pozitívne.“

Predĺženie by privítala najmä Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA). Tá združuje výrobcov a distribútorov elektriny, výrobcov nabíjačiek, dátové firmy a ďalších poskytovateľov služieb v oblasti elektromobility. Volá aj po podpore budovania nabíjacej infraštruktúry. Aj pre jej nedostatok jazdí po slovenských cestách menej ako tisíc batériových elektromobilov.

Elektromobilisti vnímajú kompromis

„Predstavený mobilitný balíček je komplexným riešením, kompromisným medzi veľmi rôznorodými aktérmi na poli dopravy, energetiky, životného prostredia a ochrany spotrebiteľov,“ píše v stanovisku zaslanom médiám riaditeľ SEVA Peter Ševce.

„Napriek tomu, že balíček neobsahuje priamo vzdanie sa technologickej neutrality a nenavrhuje záväzné ciele pre podiel predaja elektrických áut, navrhnuté povinné limity na produkciu CO₂ emisií u nových vozidiel v rokoch 2025 a 2030 sú z technologického hľadiska dosiahnuteľné len masívnym zavádzaním elektrických áut,“ predvída šéf asociácie.

SEVA chváli v balíčku návrhy na uprednostňovanie nízkoemisných vozidiel vo verejnom obstávaní a vyčlenenie 800 miliónov eur na rozvoj nabíjacej infraštruktúry a 200 miliónov eur na podporu výroby batérií v Európe.

Slovensko ako líder?

Slovenskí elektromobilisti zároveň pripomínajú, že Komisia dáva členským štátom „voľné ruky pre vlastné opatrenia.“ Ministerstvo hospodárstva vyzvali na „ambicióznejšie poňatie elektromobility“.

„Vzhľadom na silu automobilového (35-percentný podiel na priemyselnom exporte SR) a energetického priemyslu, vysoký bezemisný podiel výroby elektrickej energie (skoro 80 percent elektrickej energie je vyrobenej v bezemisných zdrojoch) a inovačný potenciál je pre Slovensko kľúčové zaujať v oblasti vedúcu a aktívnu úlohu. To by sa malo prejaviť už počas diskusie k návrhom Komisie,“ dodáva Ševce.

Radoslav Markuš: Elektrické autá sú baterkami na kolesách

Ministerstvo naozaj pripravuje “akčný plán” s rozpracovanými cielenými opatreniami na podporu elektromobility. Tie podľa štátneho tajomníka Ferencza zahŕňajú nižšie dane pre elektromobily aj špeciálne cestné pruhy, o ktorých sa zatiaľ len hovorilo.

Nateraz však zostáva elektromobilita na Slovensku v tom pomalšom pruhu. „Radikálna zmena na trhu alternatívne poháňaných vozidiel sa nestane cez noc,“ myslí si Pribula, ktorý zastupuje slovenský autopriemysel. A zdá sa, že všetci dôležití aktéri to akceptujú.

1 Comment

  • “prispôsobenie sa novým limitom si vyžaduje vývoj, odskúšanie nových technológií, homologizáciu a uvedenie na trh.” – a co dělaly automobilky posledních 7 let, spaly? Vývoj a odzkoušení už mají mít dávno za sebou.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA