Slovenský komisár chce riešiť konkurencieschopnosť európskych automobiliek

Maroš Šefčovič v Davose avizoval novú legislatívu pre čistú a inteligentnú dopravu.

Podpredseda Európskej komisie pre Energetickú úniu Maroš Šefčovič patril do skupiny eurokomisárov, ktorí na 47. ročníku Svetového hospodárskeho fóra (WEF) v Davose reprezentovali záujmy EÚ.

V rozhovore pre TASR potvrdil, že okrem agendy Energetickej únie sa mu podarilo vzbudiť záujem účastníkov ohľadom pripravovaných zákonov v oblasti mobility.

Nová legislatíva pre dopravu

Šefčovič pripomenul, že v rámci svojich vystúpení opísal snahy exekutívy EÚ implementovať tohto roku legislatívne opatrenia z oblasti energetiky a ochrany klímy, ktoré EK predstavila vlani. Zároveň v Davose upozornil, že v roku 2017 eurokomisia predloží dva nové legislatívne balíčky v prospech čistej a inteligentnej dopravy v Európe.

Spresnil, že doprava sa stáva pilierom hospodárstva 21. storočia, aj preto EK chce pripraviť vhodný právny rámec pre zaistenie konkurencieschopnej a čistej mobility.

“Chceli by sme podporiť nové technológie, ako sú navzájom prepojené autá, autonómne riadené autá a vozidlá, ktoré budú jazdiť čistejšie, alebo úplne bez emisií,” opísal situáciu Šefčovič.

Dodal, že EÚ sa nesnaží len o dosadenie na trh elektrických áut, alebo tých s hybridným pohonom, ale zároveň chce zmodernizovať legislatívu, ktorá reguluje napríklad diaľničné mýto a ďalšie smernice v oblasti dopravy.

Konkurencieschopné automobilky

Zámerom EK je pripraviť vhodné podmienky na to, aby európsky dopravný priemysel a európske automobilky zostali lídrami na svetovom trhu, a tiež technologickými lídrami vo vývoji moderných áut.

Tento koncept patrí do širšej agendy Energetickej únie a klimatickej politiky s dôrazom na dekarbonizáciu dopravy a nízkouhlíkové hospodárstvo.

Slovenský eurokomisár uviedol, že jeho vystúpenia v Davose možno vnímať ako potrebné politické posolstvo pre zástupcov priemyslu, čo sa zrejme podarilo, lebo na WEF prišli významní predstavitelia energetického sektora, dopravného priemyslu a stavebníctva.

Podľa ich reakcií možno povedať, že pozitívne vnímajú vlani predložený súbor zákonov v energetike, lebo energetický sektor prechádza zložitým obdobím a potrebuje modernizáciu. Rovnako privítali, že podobný právny rámce Brusel chystá aj pre oblasť dopravy.

Znečistené mestá

Doprava v európskych mestách, ako zdôraznil Šefčovič, patrí medzi najväčších znečisťovateľov ovzdušia a je veľký tlak zo strany obyvateľov a samotných miest, aby sa s tým niečo robilo.

Automobilky budú musieť na tento tlak zareagovať a aj vďaka celoeurópskym právnym normám sa pripraviť na budúcu éru v doprave, na vývoj nových čistejších technológií.

Podpredseda EK v tejto súvislosti pripomenul stredajšie (18.1.) stretnutie so starostkou Paríža Annou Hidalgovou, ktorá presadzuje, aby sa francúzska metropola v najbližšom desaťročí stala jedným z miest s absolútnym zákazom dieselových áut v centre mesta.

Aj takéto iniciatívy dokazujú, že EÚ ide správnym smerom pri príprave novej legislatívy pre dopravu a že automobilky sa budú musieť prispôsobiť novým požiadavkám a novým právnym normám.

Rokovania o zimnom balíčku

Slovenský eurokomisár podotkol, že v rámci mnohostranných rokovaní v Davose sa sústredil na témy, ktoré má na starosti aj v exekutíve EÚ a ktoré vlani predstavil v podobe legislatívnych balíkov – reforma obchodovania s elektrinou, podpora boja s klimatickými zmenami a opatrenia v prospech miest a ich občanov, aby sa mestá pretvárali na tzv. inteligentné mestá.

“Vo všetkých týchto stretnutiach, aj vzhľadom na politický vývoj v USA, odznelo, že sú veľké očakávania, aby Európa prevzala vedúcu úlohu v oblasti modernizácie energetických systémov, boja proti klimatickým zmenám a takisto aj v aspektoch, ktoré podporia transfer technológií do rozvojového sveta,” uviedol Šefčovič.

Spresnil, že posledný bod je dôležitý tým, že ak sa EÚ podarí pomôcť rozvojovému svetu, aby za pomoci decentralizovanej výroby energie a obnoviteľných zdrojov “preskočil” fosílnu etapu svojho rozvoja, bude to v prospech všetkých, lebo sa predíde znečisťovaniu.

Južný plynovodný koridor

Šefčovič zároveň pripomenul, že v Davose mal sériu bilaterálnych politických stretnutí. S primátorom Kyjeva Vitalijom Kličkom hovoril o tom, ako EÚ môže pomôcť zvýšiť energetickú efektívnosť na Ukrajine. S primátorkou Paríža Annou Hidalgovou zase o spolupráci v rámci Globálneho konventu primátorov, so šéfom nórskej diplomacie Borgeom Brendeom prerokoval súčasný vývoj v EÚ a za dôležité považuje aj stretnutie s prezidentom Azerbajdžanu Ilhamom Alijevom.

Hlavnou témou diskusií s Alijevom bol vývoj pri výstavbe Južného plynovodného koridoru, ktorého výstavba sa odhaduje na 45 miliárd eur a ktorý má zvýšiť energetickú bezpečnosť Európy.

Šefčovič pripomenul, že sa s azerbajdžanským lídrom dohodol na príprave ďalšieho Poradného výboru pre tento projekt. Orgán, ktorý združuje hlavných investorov a politických predstaviteľov krajín, cez ktoré bude 3500 km dlhý plynovod prechádzať, má za úlohu sledovať vývoj výstavby, priebežne odstraňovať vzniknuté problémy a zaistiť, aby bol splnený základný cieľ – dostať do Európy okolo 10 miliárd kubických metrov plynu ročne, počnúc rokom 2020.

Na otázku TASR, akým problémom čelí realizácia tohto projektu, Šefčovič uviedol, že sú sporné niektoré úseky plynovodu cez Grécko a tiež jeho vyústenie pri talianskom meste Puglia, kde sa kaspický plyn napojí na európsku plynovodnú sústavu. Aj týmto otázkam sa bude venovať Poradný výbor na najbližšom zasadnutí v Baku.

2 Comments

  • Pokiaľ si dobre spomínam, v čase asociačných dohovorov sa hovorilo o utlmovaní automobilového priemyslu. O dve desaťročia neskôr som však svedkom iba mohutných rozvojových programov v danej oblasti!-)))

    • …je to tak, vtedajší zákon o štátnej pomoci prakticky zakazoval štátnu pomoc niektorým odvetviam, ale asi to neznamená, že by nemal záujem na vývoji súkromného sektora v tých odvetviach…

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA