Tok ruskej ropy do strednej Európy možno vyschne

Rastúci export ruskej ropy do Ázie a Pobaltia znepokojil niektorých európskych obchodníkov a rafinérie. V prípade zastavenia alebo poklesu dodávok sa obávajú nedostatku ropy hlavne v oblasti Čierneho mora a v strednej Európe.

Aj keď Rusko , najväčší svetový producent ropy, neustále opakuje, že neplánuje obmedziť dodávky pre európske trhy, vývoj naznačuje, že krajina sa stále viac sústreďuje na dodávky do severozápadnej Európy a do Tichomoria. V dlhodobej perspektíve Rusko plánuje exportovať až 1,6 milióna barelov ropy denne do oblasti Tichomoria a Ázie. Nový ropovod do Číny má byť spustený v januári 2011.

Nepredpokladá sa, že obmedzenie dodávok spôsobí dlhodobé problémy na trhoch v Stredomorí či v oblasti Čierneho mora. Dominantným na týchto trhoch sa v budúcnosti majú stať dodávky z Kazachstanu a Azerbajdžanu. Avšak v stredoeurópskom regióne by sa zmenšujúce dodávky zo Sibíra mohli stať výraznejším problémom.

„Sme svedkami obrovského posunu a zahraniční partneri sú stále viac znepokojení. Znie to teraz šialene, ale možno budeme napokon dodávať ropu do Nemecka či Poľska cez Baltské more“ vyjadril sa jeden z ruských prepravcov.

Keď pred desiatimi rokmi Rusko spustilo svoj prvý ropný prístav v Baltskom mori pri meste Primorsk, aby znížilo svoju závislosť na tranzite cez niekdajšie sovietske pobaltské štáty, len málo prepravcov sa odvážilo predvídať, že táto trasa nahradí čiernomorskú trasu ako hlavný exportný kanál pre ruskú ropu. Plány vtedajšieho prezidenta Putina o veľkom vývoze do Ázie sa tiež zdali byť snom či fantáziou.

Primorsk vs. Novorossijsk

Dnes je Primorsk najväčším ruským exportným prístavom s objemom 1,55 miliónov barelov ropy denne. Kombinovaný vývoz ropy cez prístavy na pobreží Čierneho mora, vrátane ruského prístavu Novorossijsk a ukrajinských prístavov Južnyj a Odessa, je približne 700.000 barelov denne, čo je asi polovica kapacity Primorska.

Jonathan Kollek, viceprezident pre obchod TNK-BP, ktorá je 3. najväčším ruským ropným partnerom, povedal, že presun z Čierneho mora a Družby do Ázie a regiónu Pobaltského moru bude pokračovať.

„Novorossijsk bude upadať, zatiaľ čo Pobaltie bude naplno čerpať. Novorossijsk a Družba budú marginálnymi hráčmi, aj keď tok surovín cez Novorossijsk bude rásť,“ povedal pre Reuters.

Podľa Peter O´Briena, viceprezidenta najväčšieho ruského producenta ropy Rosneft, objem ropy, ktorý sa presunie z Európy do Ázie bude závisieť na ruskej daňovej politike pre oblasť výroby a exportu z rôznych regiónov.

Možný zánik ropovodu Družba?

Distribútori si myslia, že Moskva by mala dostatok ropy pre oba trhy, pre Európu i Áziu, ak by nebudovala nový veľký prístav Ust Luga. Podobne ako Primorsk je blízko Petrohradu, rodnom meste premiéra Putina. Fungovať by mal začať budúci rok a odhaduje sa, že denne by sa cez neho mohlo transportovať až pol milióna barelov denne.

Ust Luga a čínsky ropovod nie sú jedinými faktormi, ktoré ovplyvňujú budúci export. Firma Tatneft napríklad spustila prevádzku prvej veľkej rafinérie v post-sovietskej ére a snaží sa získať kontrolu aj v ukrajinskej rafinérii Kremenčuk. Je možné, že ak Tatneft získa Kremenčuk a spustí jeho plnú prevádzku, pre región Čierneho mora nezostane dostatok ropy.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA