Top solárnym prevádzkovateľom v Európe má byť supermarket

Britská sieť supermarketov oznámila, že na svojich predajniach nainštalovala takmer 70 tisíc solárnych panelov a udelila si titul najväčšieho prevádzkovateľa solárnych panelov v Európe. Okrem slnka predajne využívajú aj geotermálnu energiu, biomasu a palivo z kuchynského oleja.

Spoločnosť Sainsbury´s uviedla, že na svojich 169 predajniach vo Veľkej Británii nainštalovala 69.500 solárnych panelov s kapacitou 16 MW a spolu tak riadi najväčšiu solárnu zostavu v Európe.

Dohromady by panely dokázali pokryť 24 futbalových ihrísk a ročne znižujú uhlíkovú stopu siete supermarketov asi o 6.800 ton CO2.

Spoločnosť neprezradila celkovú výšku týchto investícií. Ide však o súčasť stratégie udržateľnosti v hodnote 1 miliardy libier (€1,27 mld.), ktorú firma predstavila v októbri minulého roka. V nej sa napríklad zaviazali znížiť do roku 2020 prevádzkové emisie CO2 o 30 % v porovnaní s rokom 2005.

Výkonný riaditeľ Justin King povedal, že budú aktívne inštalovať ďalšie panely. Podľa neho by si aj iní predajcovia mali vziať príklad a nazrieť na investíciu do solárnej energie z iného pohľadu.

Využitie priestoru

„Rozloha striech supermarketov sa rovná futbalovým ihriskám, mnohé z nich nemajú úžitok,“ uviedol. „Je perfektný čas zmeniť tento priestor na niečo pozitívne.“

Poukázal aj na to, ako takéto veľké zákazky pomáhajú pri tvorbe pracovných miest v sektore energetiky a pomáhajú k znižovaniu cien solárnych zariadení. „Mohlo by to byť predzvesťou nového boomu v solárnom priemysle,“ dodal.

Od začiatku augusta britská vláda opäť znížila výkupné ceny elektriny zo slnka pre veľké i malé fotovoltické inštalácie. Európski producenti solárnych modulov zase na pôde Európskej komisie bojujú proti dumpingovým cenám dovážaných produktov z Číny.

Andrew Pendleton z organizácie Priatelia Zeme privítal kroky spoločnosti, ktorá podľa neho ukazuje, že firmy sa prebúdzajú a začínajú si uvedomovať prínosy využívanie lokálnej čistej energie v snahe znížiť svoju závislosť na drahých fosílnych palivách.

Do hĺbky

V júli spustil Sainsbury´s prvú fázu projektu, ktorým chce využívať aj obnoviteľné zdroje nachádzajúce sa pod povrchom. V spolupráci so spoločnosťami E.ON a Geothermal International spustili schému využitia hĺbkovej geotermálnej energie. Vďaka pumpám by do konca roka 2016 mali získať až 100MW energie na výrobu tepla, teplej vody a chladu.

V supermarketoch tiež inštalujú vykurovacie kotle na biomasu či generátor na biopalivo vyrábané z kuchynského oleja použitého v sieti predajní, ktorý využíva technológiu inteligentnej siete a zapína sa len v čase zvýšeného dopytu po elektrine.

Za rôzne aktivity získala firma viacero ocenení, v máji 2012 napríklad titul Udržateľnej firmy roka v Británii a tiež ocenenie za udržateľné podnikanie v kategóriách Energia a Uhlík,ktorý udeľuje denník Guardian. 

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA