České strany začali boj o EP

Občianski demokrati a Sociálni demokrati spustili negatívne kampane, v ktorých budú dominovať domáce témy. Hlvaný boj o priazeň voličov sa odohrá na internete. ČSSD sú zatiaľ s podporou 35 % voličov favoritmi júnových volieb. Informuje EurActiv.cz.

Vládna ODS i opozičná ČSSD začali pred eurovoľbami zväčša negatívnu kampaň. Očakáva sa, že predvolebnej debate budú dominovať domáce témy pred pan-európskymi.

Sociálni demokrati sú podľa prieskumov favoritmi volieb. Voľby by považovali za úspešné, ak by získali osem až desať kresiel z celkového počtu 22 mandátov vyhradených v EP pre Českú republiku. ODS by si rada zopakovala volebný výsledok z roku 2004, kedy získala 9 kresiel a 30 % hlasov voličov. Za úspech by považovala ale aj zisk siedmych kresiel.

Kampaň sa do veľkej miery presunie na internet. Najmä občianski demokrati avizovali, že plánujú využívať sociálne siete, podobne ako to urobil Barack Obama v minuloročných prezidentských voľbách v USA. Tím lídra kandidátky ODS Jana Zahradila chce využívať najmä Facebook, Myspace, Skype a ICQ.

Cieľom je zvýšiť entuziazmus medzi mladou populáciou a využívať dobrovoľníkov, ktorí pomôžu rozširovať informácie až k tým najmenej politicky uvedomelým občanom pri zachovaní nízkych nákladov na kampaň.

ODS nie je jedinou stranou, ktorá chce použiť výhody internetu. ČSSD bola prvá ktorá spustila tzv. „stálu kampaň“, ktorá chce udržiavať kontakty s voličmi stále prostredníctvom mini-kampaní a zdôrazňovať prednosti ČSSD v kontraste s politikou vládnej koalície. Súčasťou kampane je webová stránka www.protikrizi.cz, ktorá sa snaží informovať verejnosť o prioritách ČSSD v boji s hospodárskou krízou a ktorá obviňuje koaličnú vládu z nezodpovedného prístupu k európskej integrácii (schválenie Lisabonskej zmluvy a priatie eura v roku 2013 chápu sociálni demokrati ako nutný predpoklad pre efektívne vyriešenie krízy).

Ako odpoveď na "permanentnú negatívnu kampaň" ČSSD spustila ODS web www.cssdprotivam.cz, ktorý paroduje stránky sociálnych demokratov. Stránka má predovšetkým pobaviť a vypichnúť chyby, ktorých sa ČSSD dopustila a dopúšťa. „My sa určite budeme brániť tentokrát, možno po prvýkrát v našej histórii, negatívnou kampaňou. Nebudeme to ale robiť nijak hlúpo, chceme to robiť inteligentne, chceme poukazovať na hriechy a nedostatky našich hlavných oponentov, teda sociálnej demokracie“, povedal líder eurokandidátky ODS Jan Zahradil. Aj predchádzajúce kampane ODS ale vykazovali negatívne prvky.

ČSSD v januári odštartovala protikrízové turné, ktoré je súčasťou kampane európskych sociálnodemokratických strán (PES). ČSSD sa rozhodla riešiť krízu celoeurópsky a podieľala sa na formulácii programového vyhlásenia Strany európskych socialistov. Jan Zahradil v článku pre idnes.cz ale tvrdí, že ČSSD sa oprávnene bojí svojich vlastných voličov, pretože deklaruje proeurópske ciele vo chvíli kedy je 55 % voličov ČSSD proti prijatiu eura a len 28 % pre ratifikáciu Lisabonskej zmluvy.

Prieskumy ale favorizujú ČSSD. Podľa agentúry STEM by sociálni demokrati získali teraz vo voľbách do Európskeho parlamentu cez 35 %, kdežto ODS len 20 % a komunisti 10 %. Obľuba ČSSD pravdepodobne vychádza z jej politiky v krajoch, kde sa jej do istej miery podarilo zvrátiť koaličné reformy v oblasti zdravotníctva, t.j. zrušenie resp. preplácanie poplatkov u lekára. Domáce témy budú teda najskôr hlavným faktorom určujúcim výsledok eurovolieb.

Podľa spoločnosti Factum Invenio by účasť mala byť nezvyklo vysoká, asi 54 %. 65 % respondentov si ale myslí, že českí europoslanci by mali na pôde Európskeho parlamentu presadzovať české národné záujmy.

REKLAMA

REKLAMA