Na eurovoľby budú lákať 3D inštalácie

Kampaň motivujúca ľudí voliť v eurovoľbách bude po prvýkrát jednotná v celej EÚ - s prihliadnutím na národné špecifiká. Európsky parlament zavelil do boja proti klesajúcej účasti. Krajinám ako Slovensko, kde sa očakáva najnižšia účasť, Brusel prispeje aj na rádiospoty.

Informačná kampaň, ktorá bola včera simultánne spustená v Bruseli i v členských štátoch, stála po rozpočítaní päť eurocentov na jedného voliča. Dokopy 18 miliónov eur na 375 miliónov voličov.

Na Slovensku je podľa prieskumu Eurobarometer rozhodnutých prísť voliť vo voľbách do Európskeho parlamentu len 15 % opýtaných. Kampaň sa chce skôr sústrediť na tých 30 %, ktorí silno uvažujú, že sa zúčastnia. Riaditeľ Informačnej kancelárie EP na Slovensku Róbert Hajšel pri prezentácii kampane upozornil na „slovenský paradox“ –  že hoci na Slovensku Európsky parlament požíva najvyššiu dôveru občanov v EÚ, s účasťou voličov sme na tom boli pred piatimi rokmi najhoršie. Z celkového balíčka kampane preto dostane viac ako iné štáty. 

  • Motivovať cez konkrétne témy

„Nebudeme vyzývať ľudí, aby si splnili svoju občiansku povinnosť. Skôr chceme zdôrazniť, že tu sú dôležité rozhodnutia o politikách, ktoré majú vplyv na život občanov,“ povedal podpredseda Európskeho parlamentu Alejo Vidal-Quadras. 

Ústrednou myšlienkou informačnej kampane o voľbách do EP je, že volič by mal dať svojím výberom konkrétneho kandidáta na europoslanca odpoveď napríklad na takéto otázky, ktoré Európsky parlament rieši:

  • Koľko bezpečnosti je už priveľa?
  • Z akých zdrojov by sme mali vyrábať energiu?
  • Koľko informácií o výrobkoch naozaj potrebujeme?
  • Na čo by sa mali použiť naše peniaze?

Tieto dilemy európskej politiky budú občanom pripomínať trojrozmerné makety inštalované v slovenských mestách. (Vizualizáciu nájdete na tejto linke). V Bratislave bude napríklad 8 metrov dlhá, 2 metre široká a 4 metre vysoká maketa s troma výstražnými trojuholníkmi s kamerou, odtlačkom prsta a policajtom, ktorá bude symbolizovať otázku „Koľko bezpečnosti je už priveľa?“.

V EÚ sa veľa diskutuje o tom, koľko údajov o pasažieroch v leteckej doprave môžu úrady uchovávať, alebo či odoberať odtlačky prstov imigrantom bez dokladu totožnosti v Taliansku. Nedávno Európsky parlament stopol používanie tzv. skenerov ľudského tela na letiskách v EÚ, ktoré zhotovujú obrázok de facto nahého tela kontrolovaného cestujúceho. Europoslanci zamietli tento postup ako narušujúci súkromie jednotlivca.

Ďalšie dve inštalácie (makety), ktoré budú v Banskej Bystrici a Trnave, sa týkajú problému energetiky a potreby spotrebiteľských informácií o produktoch. Bilboardy budú pripomínať diskusiu o prioritách európskeho rozpočtu: Poľnohospodárstvo? Výskum? Nové technológie?

Makety a otázky sú rozhodené po Európe na základe relevancie pre tú-ktorú krajinu. V južných členských štátoch to bude inštalácia komunikujúca problém imigrácie, kdežto v škandinávskych krajinách zase maketa, ktorá pripomína problém zosúladenia pracovného a rodinného života.

  • Priestor pre váš názor

V mestách naprieč EÚ budú inštalované tzv. Choice boxy. Ide o multimediálnu „kabínku“, v ktorej budú môcť občania nahrať na video svoj odkaz, názor, myšlienku. Slučka zložená z najzaujímavejších príspevkov bude premietaná na LCD obrazovke na vonkajšej strane boxu. Príspevky budú cenzurované jedine v zmysle zákona, ktorý limituje slobodu prejavu napríklad pri propagácií myšlienok fašizmu a podobne, informoval na tlačovej konferencii Róbert Hajšel.

Kampaň prenikne aj do televízií, na Slovensku bude pravdepodobne informačné šoty vysielať bezodplatne Slovenská televízia. Zatiaľ prebiehajú rokovania. Rádiospoty budú za odplatu vysielané v najpočúvanejších rádiách.

Predvolebnú komunikáciu EP dopĺňa v januári spustená webstránka www.volby2009.eu. Nájdete na nej aj prehľad dôležitých tém končiaceho sa legislatívneho obdobia, spolu so sumárom ich dopadov.

  • Election night

Voľby sa konajú v EÚ v rozpätí 4. až 7. júna. Na Slovensku je to sobota – 6. júna. V Bruseli sa v nedeľu po uzatvorení poslednej volebnej miestnosti v únii bude konať „Volebný večer“, počas ktorého sa začnú publikovať prvé výsledky volieb a k dispozícii bude aj grafika nového zloženia EP.

Ani Ústredná volebná komisia na Slovensku preto nemôže až do nedeľného večera zverejniť výsledky slovenských volieb. "Election night" sa bude konať aj v Bratislave v Dome Európy. Cez telemost sa organizátori spoja i s Bruselom.  

Pozície

"Sú to avantgardnejšie formy kampane, ktoré isto treba zavádzať, aj keď na Slovensku by som dal skôr na tradičné formy kampane – stretávanie sa s voličmi, televízna kampaň," povedal pre denník SME europoslanec Milan Gaľa (EĽS-ED, SDKÚ).

Podľa Sergeja Kozlíka (HZDS) ja kampaň "presofistikovaná a ťažkopádna, umelá ako bakelit a impotentná z hľadiska pritiahnutia občanov k voľbám", skonštatoval pre SME. 


Článok bol pripravený v spolupráci s Informačnou kanceláriou Európskeho parlamentu na Slovensku

REKLAMA

REKLAMA