Jednotný “vodičák” pre celú Úniu od 2013

Europoslanci veľkou väčšinou podporili zavedenie jednotného vodičského oprávnenia pre celú EÚ. Vodič, ktorý stratil oprávnenie kvôli alkoholu, drogám, či vysokej rýchlosti, ho tak nebude môcť získať v inej členskej krajine.

Krátka správa

Sto desať rozdielnych existujúcich modelov vodičských oprávnení používaných v členských krajinách nahradia nové, s veľkosťou ako kreditná karta, ktoré môžu obsahovať mikročip. Osvedčenie sa bude vydávať na 10-15 rokov a obmedzí možnosť, aby vodič, ktorému vezmú vodičský preukaz pre priestupok v jednej členskej krajine, získal osvedčenie v inej.

Členské krajiny by mali nahradiť existujúce preukazy v obehu do roku 2033, niektorí však tento termín kritizovali: „Šesť rokov po prijatí smernice budeme musieť čakať ďalších dvadsať rokov na stiahnutie zažltnutých papierov, určite bez fotografie, a ich nahradenie novým modelom v štýle kreditnej karty“, povedal tieňový spravodajca k legislatíve, Dirk Sterckx zo skupiny Aliancie liberálov a demokratov pre Európu.

Smernica zavádza aj nové pravidlá pre motocyklistov. Podľa nich budú musieť jazdci získať najprv skúsenosti so slabšími stojmi, až potom budú smieť začať jazdiť na silnejších motorkách. Okrem toho sa zvyšuje minimálny vek pre oprávnenie jazdy na najsilnejších motocykloch na 24 rokov, pre získanie oprávnenia na moped bude pre všetkých povinný aj test z teórie. Britskí konzervatívci tieto utanovenia kritizovali, europoslanec Philip Bradbourn ich označil za „drakonické“.

Zelení privítali nový systém európskeho vodičského preukazu. Podľa nich zabráni „priebežnou výmenou informácií vodičom, ktorí urobili priestupok jazdou pod vplyvom alkoholu, drog, či prekročením rýchlosti, aby znovu získali vodičské oprávnenie v inej členskej krajine“.

“Zásada postupného prístupu podporuje získavanie skúseností na menších motocykloch, predtým ako vodič získa vodičský preukaz na väčšie motocykle. V členských štátoch EÚ je potrebné zaviesť možnosť odbornej prípravy predstavujúcu alternatívu skúšok pre postup do vyššej skupiny a zvýšiť vekovú hranicu priameho prístupu k výkonnejším motocyklom – bez predchádzajúcej praxe – na 24 rokov,“ uviedol pre denník Korzár europoslanec Milan Gaľa (EPP-ED).

REKLAMA

REKLAMA