Letecké spoločnosti musia odškodniť za meškanie

Európsky súdny dvor (ESD) odmietol snahu leteckých spoločností zrušiť rozhodnutie, podľa ktorého musia pasažierov odškodniť za zdržané či zrušené lety.

 

Krátka správa

Európsky súdny dvor v utorok (10. január) odmietol snahu leteckých spoločností zrušiť legislatívu EÚ prijatú v 2004, podľa ktorej musia odškodňovať pasažierov v prípade zdržaných či zrušených letov, odmietnutia povoliť pasažierovi vstup (ak nie je spôsobené chybou pazažiera), či rezervovania väčšieho počtu leteniek, než je miest v lietadle.

Medzinárodná asociácia leteckých prepravcov (IATA) a Európska asociácia nízkonákladových aeroliniek (ELFAA), ktoré legislatívu na súde spochybnili, sú rozhodnutím súdu „sklamané“. Podľa IATA je regulácia Únie „nejasná a nerealizovateľná“ a „pre letecké spoločnosti vytvorila značné dodatočné náklady“. ELFAA zas dodala, že regulácia „nerobí nič pre zabránenie zdržaní a rušení v leteckej doprave“, nakoľko veľká väčšina príčin, ako je zlé počasie, je neovplyvniteľná.

V prípade zrušenia letu majú letecké spoločnosti ponúknuť pasažierovi na výber medzi náhradou ceny letenky a alternatívnou dopravou do cieľa jeho cesty. Suma kompenzácie závisí od vzdialenosti, na ktorú pasažier cestuje. Letecké spoločnosti majú tiež poskytnúť „bezplatnú starostlivosť“, ako je jedlo, nápoje a telefónne hovory. Náhrada je povinná aj v prípade meškania dlhšieho ako päť hodín.

Komisár EÚ pre dopravu Jacques Barrot rozhodnutie súdu privítal. Do Bruselu pozval zástupcov orgánov, ktoré budú legislatívu presadzovať v jednotlivých členských krajinách, aby na stretnutí 17. februára prediskutovali možné komplikácie pri aplikácii pravidiel a uvaľovaní sankcií na aerolinky.

REKLAMA

REKLAMA