Na európskych cestách denne zahynie sto ľudí

Deväť z desiatich Európanov považuje za najväčšie ohrozenie bezpečnosti cestnej premávky jazdu pod vplyvom alkoholu, osem z desiatich prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti. Vyplýva to z aktuálneho prieskumu Eurobarometra.

Európska komisia včera prijala akčný plán pre bezpečnosť cestnej premávky na roky 2011 až 2020. EÚ minulý rok zaznamenala 69 úmrtí na cestách na milión obyvateľov. Celková populácia Únie je pritom okolo 490 miliónov ľudí. Oproti roku 2001 počet úmrtí na cestách klesol o 36 %. Na Slovensku v roku 2009 zomrelo pri dopravných nehodách 64 ľudí na milión obyvateľov, čo je v porovnaní s rokom 2001 pokles o 43 %.

„Na európskych cestách zahynie denne sto ľudí. Od roku 2001 sa nám podarilo dosiahnuť značný pokrok v podobe takmer 80 000 zachránených životov. Počet úmrtí a zranení na našich cestách je však aj naďalej neprijateľný,“ vyhlásil podpredseda Európskej komisie Siim Kallas zodpovedný za oblasť dopravy.

Podľa prieskumu Eurobarometra 94 % Európanov považuje za najzávažnejší problém v súvislosti s bezpečnosťou cestnej premávky jazdu pod vplyvom alkoholu, zatiaľ čo podľa 78 % opýtaných je závažným problémom prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti. Väčšina opýtaných (52 %) uviedla, že prvou alebo druhou prioritou členských štátov by malo byť zlepšenie cestnej infraštruktúry, 42 % vyhlásilo to isté o zdokonalení presadzovania právnych predpisov v oblasti dopravy a 36 % o rovnocenných sankciách pre domácich a zahraničných vodičov.

V rámci akčného plánu sa Komisia v spolupráci s členskými štátmi plánuje zamerať na sedem strategických cieľov:

  • Zlepšené bezpečnostné opatrenia pre nákladné a osobné vozidlá
  • Budovanie bezpečnejších ciest
  • Navrhovanie inteligentných vozidiel
  • Posilnenie procesu získania vodičského preukazu a odbornej prípravy
  • Lepšie presadzovanie právnych predpisov
  • Zameranie na zranenia (spoločné definovanie vážneho a ľahkého zranenia, inštalácia čiernych skriniek a pod.)
  • Nový pohľad na motocyklistov (ochranné odevy, vybavenie airbagmi, kontrola technického stavu motocyklov a pod.)

„Pozornosť venujeme najmä tomu, akým druhom vozidla jazdia vodiči, kde jazdia a ako jazdia, a do roku 2020 plánujeme znížiť počet smrteľných nehôd na cestách o polovicu,“ dodal Kallas.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA