V oblasti e-commerce sme mladší brat Českej republiky

Niekoľkonásobne väčší objem internetového obchodu v Českej republike spôsobuje, že tamojšie firmy ovládli trh aj na Slovensku.

Slovenská internetová populácia už prerástla 3,5 milióna pravidelných užívateľov. Používateľov mobilných zariadení je zatiaľ 22 %. Je to síce rastúce číslo, ale v západných krajinách je až o 50 % vyššie, opísal domáce prostredie zakladateľ marketingovej agentúry Visibility Juraj Sasko.

Väčšina najpopulárnejších slovenských internetových portálov sa orientuje na spravodajstvo. Na internete je podľa Saska dôležitý pretrvávajúci český vplyv: „Bývali sme bratia, resp. nimi stále sme. Dnes tu máme oddelené ekonomiky, no online je to veľmi, veľmi prepojené.“

Elektronickému obchodu na internete, ktorý  jednou z priorít chystaného jednotného digitálneho trhu Európskej únie, vládnu na Slovensku české spoločnosti ako Alza, Heureka, Slevomat či Mall.

S českou konkurenciou sa údajne ťažko súperí kvôli veľkosti. Rozdiel v obrate e-commerce nezohľadňuje počet obyvateľov susediacich krajín. Obrat z internetového obchodu na Slovensku dosiahol minulý rok 750 miliónov eur, za riekou Moravou to bolo 2,5 miliardy eur.

Obchodný úspech vďaka Facebooku

Riaditeľka sekcie verejných politík (Head of Policy) vo Facebooku Gabriella Cseh vyjadrila jasnú podporu projektu jednotného digitálneho trhu EÚ (digital single market/DSM). Podľa nej zaistí lepšie služby pre zákazníkov, rast jednotlivých ekonomík aj cezhraničné prepojenie jednotlivcov. V konečnom dôsledku tak digitálny trh spojí kontinent kultúrne aj ekonomicky.

„Efektívny jednotný trh spropaguje Európu ako inovačný hub,“ myslí si zástupkyňa americkej spoločnosti. Podobný zámer má vo svojich predstavách aj Európska komisia. Od jednoduchého predaja produktov na internete až po vytvorenie podobného technologického centra ako je to v Silicon Valley. K tomu všetkému by mohli prispieť chystané zmeny v nasledujúcich 2 rokoch.

Dodala, že keďže sa digitálne hospodárstvo „vyvíja tak rýchlo“, tak by mala byť legislatíva zakotvená na istých princípoch, nie na predpísaných technických požiadavkách.

Technické povolania sú však iba časťou celkovej mozaiky. Internetová ekonomika vytvára ďalšie pracovné príležitosti. Na príklade Facebooku to demonštrovala tým, že len v Estónsku pracuje pre túto sociálnu sieť 7700 vývojárov aplikácií. Každý užívateľ siete je v prepojení s nejakým lokálnym podnikom a tie tak majú každý týždeň 270 miliónov zhliadnutí.

Brnenská spoločnosť Flying Academy je jedna z prvých, ktoré objavili veľký prínos marketingu prostredníctvom Facebooku. Škola lietania dokázala na sociálnej sieti získať takmer 120 tisíc fanúšikov a ich študenti pochádzajú z celého sveta.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA