Grécke letiská dostane nemecké konzorcium

Vláda pod vedením ľavicovej Syrizy schválila privatizáciu regionálnych letísk v hodnote 1,23 miliardy eur.

Licencia na prevádzku 14 najdôležitejších letísk sa týka väčšiny gréckych dopravných uzlov vrátane Thessaloník, Hanie, Kréty, ostrovov Mykonos, Korfu, Rhodos či Santorini.

Licencia pre nemecko–grécke konzorcium Fraport-Slentel je na 40 rokov s opciou na ďalších 10.

Dohodu o privatizácii pripravila ešte bývalá vláda, Tsiprasov kabinet ju po nástupe do úradu v januári tohto roku pozastavil.

Investor bude za prenájom letísk platiť 22,9 miliónov eur ročne.

Dohode ešte chýba podpis, podľa spoločnosti rokovania stále prebiehajú. Frapor podľa agentúry AFP neočakáva, že sa dohoda sfinalizuje pred koncom roka.

Pre grécku vládu ide o prvý z privatizačných projektov, ktoré bude musieť akceptovať ako súčasť tretieho programu pomoci zo strany medzinárodných veriteľov.  

Veritelia si vymohli od Tsiprasovej vlády aj súhlas s vytvorením privatizačného fondu. Ten by mal zhromaždiť grécky štátny majetok vo výške 50 miliárd eur a riadiť jeho privatizáciu. Fond bude síce formálne riadený z grécka, bude však pod dohľadom trojky (EÚ, ECB, MMF).

Konzorcium pod vedením nemeckej spoločnosti Frapor ohlásilo úspech svojej privatizačnej ponuky ešte vo februári minulého roka. Letiská, ktoré by mali dostať do správy zahŕňajú aj Kefaloniu, Zakyntos, Aktion, Kavalu, Kos, Samos, Lesbos a Skiathos.

Spoločnosť prisľúbila investovať do letísk 330 miliónov eur počas prvých štyroch rokov. Za 40 rokov prenájmu by sa ich investície mali vyšplhať na 1,4 miliardy eur.

Grécke regionálne letiská každý rok vybavujú milióny turistov smerujúcich na letoviská na ostrovoch.

V roku 2014 priletelo len na Rhodos 1,9 milióna ľudí, nasledujú Thessaloniky s 1,5 milióna a Korfu s 1 miliónom cestujúcich.

Mnohé z letísk sú však zastarané a ťažko nezvládajú nápor. Turistickí operátori sa už dlho dožadujú zmien.

Podľa zástancov tvrdej línie vo vnútri Syrizy sa však touto privatizáciu začal „všeobecný rozpredaj“ Grécka. Prenechanie letísk investorovi ide podľa niektorých proti miestnym a národným záujmom. Problém s tým majú aj odbory.

Tvrdia, že sa tak celé grécke civilné letectvo dostane pod nemeckú kontrolu. Upozorňujú, že Grécko v súčasnosti na letiskách zarába ročne 450 miliónov eur, pričom ročná investícia 330 miliónov, ktorú konzorcium sľubuje, len málo prekračuje náklady na každoročnú údržbu 5,8 milióna na jedno letisko.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA