Angela Merkelová chce poznať tajomstvá internetových algoritmov

Informovaný občan by mal vraj vedieť, na základe čoho sa mu objavujú vybrané informácie vo vyhľadávačoch a na sociálnych sieťach.

Netransparentné algoritmy môžu pokriviť naše vnímanie reality, uviedla minulý týždeň nemecká kancelárka Angela Merkelová. Na mníchovskej konferencii Medientage preto vyzvala spoločnosti, akými sú Google a Facebook, aby odhalili procesy, ktorými filtrujú svoj obsah.

„Veľké internetové platformy sa so svojimi algoritmami stali uchom ihly, cez ktoré sa musia rôzne médiá pretlačiť, aby sa dostali k používateľom,“ vyhlásila Merkelová.

Čo spôsobí to, že sa každému jednotlivcovi na internete zobrazí iný obsah, sa čoraz častejšie stáva predmetom sociologických a politologických úvah. Vďaka zobrazovaniu informácií ušitých každému zvlášť na mieru sa môžu ľudia utvrdiť vo svojich názoroch a odmietať ostatné.

Problematika tzv. internetových filtračných bublín zamestnáva teoretikov v digitálnej oblasti a najnovšie aj politikov. Kým v minulosti sa verilo, že internet ohrozuje totalitné režimy, dnes zacielenie obsahu túto jeho schopnosť oslabuje.

Užívateľ sociálnych sietí sa tak môže dostať do situácie, kedy nemá svoje predstavy s čím konfrontovať. Stačí, aby prijímal informácie z podobných zdrojov a od podobne naladených priateľov. V praxi to môže viesť aj k ďalšej radikalizácii spoločnosti.

Novinky z Facebooku

Britský denník Guardian vo štvrtok poukázal na prieskumy zo Spojených štátov. 45 % dospelých Američanov sa k spravodajstvu dostáva prostredníctvom Facebooku a medzi dvadsaťročnými toto číslo prekračuje 60 %.

Podľa Angely Merkelovej je tento nový trend výzvou nielen pre politické strany, ale pre celú spoločnosť. Zakladateľ Facebooku Mark Zuckerberg to ale nateraz odmieta. Tvrdí, že vďaka správam zo sociálnych sietí majú ľudia prístup k širokej palete názorov z rôznych médií. Vraj stačí, aby iný pohľad zdieľalo 5-15 % známych.

Viac o internetových informačných bublinách sa môžete dozvedieť z prednášky Eliho Parisera, ktorý termín vymyslel:

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA