Autá by v budúcnosti nemuseli čakať na červenej

Automobily by v budúcnosti nemuseli čakať na červenej. Nemeckí technici predstavili myšlienku softwaru, ktorý naprogramuje jazdu auta tak, aby vodič prešiel mestom na "zelenú vlnu" takmer bez zastavenia.

Cervena na krizovatke
Foto: flickr.com (ximenatapia)

Plynulejšia doprava, menšia potreba brzdiť a opäť sa rozbiehať, menej čakania na križovatkách kvôli červenej a v konečnom dôsledku menej automobilových emisií CO2, to sú hlavné očakávania od softwaru, ktorý sa v budúcnosti možno začne inštalovať do automobilov.

Auto svojmu vodičovi poradí, ktorou cestou sa má vybrať a samo zvolí primeranú rýchlosť tak, aby prešlo (takmer) všetkými križovatkami na “zelenú vlnu”. Výhodu pocíti predovšetkým vodič – dopraví sa na určené miesto rýchlejšie a spotrebuje menej pohonných hmôt, čo sa prejaví na nižšej miere tvorby dopravných emisií CO2.

Viaceré výskumy ukázali, že spotreba paliva v meste závisí predovšetkým od správania sa vodiča. Mnoho mužov a žien za volantom, ak by vedeli správne prispôsobiť jazdu aktuálnym podmienkam, mohli by jazdiť s nižšou spotrebou a ich auto by mohlo vyprodukovať až o polovicu menej uhlíkových exhalátov.

Navrhovaný software by sa mal stať nadstavbou súčasného navigačného systému GPS a budúceho európskeho konkurenta Galileo. Satelitná navigácia v súčasnosti dokáže ponúknuť vodičovi rôzne trasy a dokáže určiť, ktorá z nich je najkratšia. Nedokáže však zohľadniť aktuálnu dopravnú situácia a charakter pozemných komunikácií.

Rozdiel medzi satelitnou navigáciou a novým softwarom je, že auto bude počas cesty komunikovať s inými zariadeniami – križovatkami a ďalšími časťami dopravnej infraštruktúry. Zistí, kedy a na ktorých križovatkách svieti zelená, kde je aká maximálna povolená rýchlosť a kde sú aké trvalé dopravné obmedzenia. Údaje spracuje a vzhľadom na ne ponúkne šoférovi plán cesty a nastaví optimálnu rýchlosť jazdy.

Slabinou nového systému je prístup k informáciám. Ak má fungovať správne, je potrebné, aby bolo technológiou vybavené nielen auto, ale aj infraštruktúra, v rámci ktorej sa pohybuje. Doteraz vedci testovali technológiu len v Berlíne a jeho blízkom okolí. Systém tiež nie je vyvinutý natoľko, aby dokázal rozlišovať nečakané dopravné obmedzenia od trvalých.

S myšlienkou automatického vyladenia trasy automobilu prišli vedci z Technickej univerzity v Berlíne (TUB). Špeciálny software, ak by bol dopracovaný, mohol by sa v budúcnosti stať bežnou súčasťou vybavenia automobilu.

Nápad predstavili na konferencii “Internet vecí”, ktorá prebieha v Zürichu (26. – 28. marec 2008). Názov “Internet vecí” vyjadruje, že na konferencii sa predstavujú technológie, ktoré si nevyžadujú len komunikáciu medzi človekom a zariadením, ale aj vzájomnú komunikáciu medzi viacerými zariadeniami a človekom súčasne.

Nasledujúcu konferenciu “Internet vecí” zorganizuje budúce Francúzske predsedníctvo EÚ v Nice (6. – 7. október 2008).

REKLAMA

REKLAMA