Berlusconiho mediálne impérium má konkurenta

Európska komisia tento týždeň udelila austrálskemu mediálnemu magnátovi Rupertovi Murdochovi povolenie, aby pokračoval v získavaní pozemných digitálnych frekvencií v Taliansku. Uštedrila tým úder mediálnemu impériu premiéra Silvia Berlusconiho.

Na svojom poslednom stretnutí pred letnou prestávkou Komisia v utorok (20. júla) rozhodla, že spoločnosti Sky Italia udelí povolenie na to, aby súťažila o jednu z piatich talianskych frekvencií pre digitálnu televíziu. „Sky Italia bude mať možnosť zúčastniť sa aukcie na televízny signál za podmienky, že tieto frekvencie použijú na bezplatnú televíziu, ktorá bude konkurovať tej platenej,“ povedal hovorca Komisie na tlačovej konferencii.

Rozhodnutie má podporiť konkurencieschopnosť na talianskom trhu, ktorému dominujú verejná televízia RAI a Berlusconiho mediálne impérium Mediaset. Eurokomisár pre hospodársku súťaž Joaquin Almunia už v apríli talianskej vetve Murdochovho globálneho mediálneho kráľovstva povolil vstup na taliansky trh. Dodatok ku predošlému rozhodnutiu EÚ vo veci hospodárskej súťaže z roku 2003 Murdochovi umožňovalo, aby vytvoril monopol na vtedy len začínajúcom talianskom trhu s platenou televíziou pod podmienkou, že poskytované služby sa obmedzia do roku 2011 len na satelit.

Toto rozhodnutie, ktoré vydal vtedajší eurokomisár pre hospodársku súťaž- Talian Mario Monti, bolo pokusom o rozbitie duopolu na talianskom trhu, ktorej dominovali práve verejná televízia RAI a Berlusconiho súkromné stanice.

Nátlak vlády

Na utorkovom stretnutí Komisie získal Almunia dosť podpory na to, aby Sky Italia Ruperta Murdocha dostala zelenú. Podľa informácií EurActiv-u sa ale vnútorná debata vyhrotila viac ako sa pôvodne očakávalo. Zdroje prezradili, že taliansky eurokomisár pre obchod Antonio Tajani mal proti rozhodnutiu námietky, ktoré podporil maltský eurokomisár pre zdravotníctvo a práva spotrebiteľov John Dalli a jeho grécka kolegyňa zodpovedná za oblasť rybného hospodárstva a námorných záležitostí Maria Damanachi. Komisia však domnienky o miernom rozkole poprela. „Pokiaľ mi je známe, rozhodnutie bolo jednohlasné,“ povedala hovorkyňa EK Pia Ahrenkilde.

V mesiacoch, ktoré predchádzali stretnutiu Komisie talianska vláda vyhrotila svoju kampaň a tejto európskej inštitúcii odkázala, že talianski televízni operátori sú proti vstupu Sky Italia na trh s pozemnou digitálnou televíziou.

Štátom vlastnená RAI a malí vysielatelia namietajú tým, že trh podľa nich ešte stále nie je dostatočne zrelý na tento krok. Ako sa stretnutie EK blížilo, talianska vláda údajne ešte zvýšila tlak a nechala sa počuť cez telefónne hovory a listy. Hovorkyňa Komisie však povedala, že si nie je vedomá žiadneho vyššieho tlaku zo strany Talianska. „Absolútne o tom nemám dôkazy,“ povedala Pia Ahrenkilde a dodala: „Obvinenia o lobingu na vysokých miestach na poslednú chvíľu sa nepotvrdili.“ Posielanie listov a zdvíhanie telefónov je podľa nej zároveň „normálnou prácou Komisie.“

Vojna ešte neskončila

Nad rozhodnutím Komisie vyjadril výkonný riaditeľ Sky Italia Tom Mockridge „úplnu spokojnosť“. Rozhodnutie je však v určitom zmysle pre spoločnosť aj mínusom, keďže do roku 2015 nebudú môcť ponúkať platené televízne vysielanie. Pôvodne sa očakávalo, že tento zákaz bude platiť len do roku 2011. Navyše, podľa Komisie sa Sky Italia môže uchádzať len o jednu z piatich dostupných frekvencií.

Ďalšou prekážkou je, že úspech ich ponuky ešte ani zďaleka nie je zaručený a najlepšiu ponuku budú vyberať talianske úrady.

Spoločnosť Mediaset na druhej strane k rozhodnutiu povedala, že ho „úplne vyviedlo z konceptu“ a odvolá sa proti nemu, čím naznačila, že bitka bude mať pravdepodobne druhé kolo.

„Toto rozhodnutie autorizuje monopol v satelitnej a platenej televízii, aby fungovalo na voľnom trhu a dáva spoločnosti voľné roky pri získavaní frekvencií, ktorých je už aj pre existujúcich operátorov nedostatok,“ uviedla spoločnosť v prehlásení.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA