BEUC: iPhone môže byť príčinou vysokého účtu

Európskych spotrebiteľov môže nepríjemne prekvapiť neočakávane vysoká suma na faktúre za mobilné služby, varuje BEUC. Dôvodom je rozmach tzv. inteligentných telefónov, ktoré v sebe spájajú viacero funckií, vrátane plnohodnotného prístupu do internetu. Jedným z nich je aj iPhone.

Príbehy o tom, ako telekomunikačné spoločnosti účtujú Britom stovky libier za pozeranie mobilnej televízie v Španielsku, či príhody o nemeckých rodičoch, ktorí musia platiť vysoké účty, pretože ich deti si počas školských výletov chcú kontrolovať e-mailovú schránku, sa objavujú čoraz častejšie.

Rozširovanie dostupných inteligentných telefónov, akými sú napríklad 3G iPhone či najnovšia verzia Blackberry, predstavuje riziko, že vysoký účet príde aj tomu zákazníkovi, ktorý si je vedomý rizík spojených s nadmerným používaním mobilného internetu v zahraničí, varuje BEUC, európska spotrebiteľská organizácia.

Spotrebiteľská organizácia varuje, že pod vysoké účty sa podpisujú služby novej generácie, ktoré tzv. “smartphones” poskytujú aj bez vedomia majiteľa. Ide napríklad o automatizované kontrolovanie nových e-mailov, či preberanie najnovších aktualizácii softvéru. Vždy, keď telefón vykoná takýto krok, musí sa pripojiť do internetu. Poplatky sa zvyšujú najmä tým zákazníkom, ktorí si nepredplatili dátové služby alebo balík s istým objemom dát. Problém s výškou účtu nastáva však vo všeobecnosti vždy, ak sa telefón nachádza v sieti roamingového partnera. V takom prípade nepomôže veľmi ani dátový program, nakoľko voľný objem dát sa spravidla nevzťahuje na využívanie služieb v zahraničí.

BEUC svoj názor oficiálne predostrela Európskej komisii ako súčasť pripomienok k súčasne prebiehajúcej revízii nariadenia o roamingu. Viviane Reding, komisárka pre informačnú spoločnosť a média, by mala zaujať stanovisko v priebehu jesene. V hre nie je len možnosť zaviesť cenový strop pre poplatky za využívanie dátových služieb v rámci roamingu, zachovanie súčasného stropu pre roaming hlasových služieb, ale i zavedenie nových cenových limitov pre roamingové správy SMS.

Reding dala v uplynulých mesiacoch jasne najavo, že sa bude zaoberať predovšetkým roamingom hlasových služieb a správ SMS. Súčasne však zvažuje zakročenie aj v prípade dátových služieb. Súčasné vysoké čísla na faktúrach zákazníkov neodsudzujú len spotrebiteľské organizácie, ale aj výrobcovia takýchto telefónov a mnohí firemní zákazníci. Spoločne tvrdia, že sa môžu stať prekážkou pre rozvoj nového sľubného odvetvia a odradiť zákazníkov od nákupu telefónov novej generácie.

V súčasnosti sú všetci európski zákazníci bezplatne informovaní o roamingových poplatkoch ihneď po prihlásení sa do siete zahraničného operátora. Čoraz viac sa však diskutuje aj o povinnosti telekomunikačných firiem informovať svojich zákazníkov v prípade, že využili služby vo veľkej miere a príde im vysoký účet, resp. ak dôjde k prekročeniu cenovej hranice, ktorú si sami nastavia.

REKLAMA

REKLAMA