Elektronické mýto v Maďarsku

Elektronický výber mýtneho u našich južných susedov opäť odložili, nezačne sa s ním skôr ako na Slovensku.

Krátka správa

Elektronický mýtny systém pre nákladné automobily nebude v Maďarsku platiť už od budúceho roka, ako to pôvodne tamojšia vláda plánovala. Zavedenie moderného spôsobu výberu poplatkov za používanie diaľnic a ciest prvej triedy maďarské úrady už vlani odložili pre neodtiahnuté legislatívne a technicko-organizačné záležitosti. Teraz Budapešť oznámila, že tzv. elektronické mýtne sa oddiali opäť o niekoľko mesiacov. Novým termínom je rok 2009.
Maďarský denník Népszabadság v tejto súvislosti napísal, že dôvodom pre ďalšie odsunutie termínu je zaťaženie štátneho rozpočtu, ktoré by vyvolali náklady na zavedenie systému. Pritom tamojšia socialistická vláda začala okamžite po voľbách s rozsiahlymi úsporami. Náklady na vybudovanie elektronického mýtneho systému by mali vrátane nákladov na jeho prevádzku počas prvých piatich rokov dosiahnuť vyše 50 miliárd maďarských forintov (HUF), čo je v prepočte 6,81 miliardy slovenských korún. Rozhodnutie o tejto vysokej investícii tak spadá do kompetencie maďarského parlamentu.  
Najnovšie odhady nákladov, ktoré zverejnil Népszabadság sú pritom nižšie, než pôvodné predpoklady, ktoré zverejnili vládne maďarské úrady opäť za vlády socialistov. Pôvodne sa hovorilo o 60 až 80 miliardách HUF (8 až 11 mld Sk). Zároveň však odborníci predpovedajú, že by tento mýtny systém mal znamenať výrazný prínos pre verejné financie. Vzhľadom na vyťaženosť maďarskej dopravnej siete očakávajú počas prvých piatich rokoch príjmy celkovo vo výške 430 miliárd HUF (58,5 mld Sk), čo by do štátneho rozpočtu každoročne prinieslo 38 až 75 miliárd HUF (5 až 10 mld Sk).
O zákazku na dodávku potrebnej technológie sa v Maďarsku uchádzajú dvaja európski experti na elektronické mýtne systémy: jedným je firma Satellic Traffic Management a druhým rakúska spoločnosť Kapsch TraficCom, ktorá bola dodávateľom technológií aj pre mýtny systém pre nákladné automobily v Rakúsku a v Českej republike, kde však musela prevádzku oddialiť pre viaceré problémy. Základný technický rozdiel medzi oboma ponukami je v tom, že prvá využíva satelitný systém komunikácie a druhá systém pozemných staníc.

Maďarsko sa tak dostáva na úroveň Slovenska. Aj u nás Ficova vláda po zdržaní, ktoré spôsobila jej predchodkyňa oznámila, že elektronický mýtny systém by mal začať fungovať od roku 2009. Na konci minulého roka parlament po prieťahoch prijal príslušnú legislatívu. Podobne ako je to už dnes u našich západných susedov (a v iných krajinách), aj v Maďarsku a na Slovensku sa elektronickým spôsobom bude mýtne vyberať zatiaľ iba od nákladných automobilov. Európska komisia predpokladá, že elektronický výber mýtneho na cestách sa na osobné autá rozšíri najskôr v polovici budúceho desaťročia, keď potrebné zariadenia začnú do áut montovať priamo výrobcovia.

REKLAMA

REKLAMA