EÚ: Užívatelia musia súhlasiť s použitím ich osobných údajov

Spoločnosti operujúce na internete budú potrebovať výslovný súhlas užívateľov na to, aby mohli použiť ich osobné údaje. Zároveň budú musieť umožniť, aby sa tieto údaje nadobro vymazali z internetu. Uvádza sa to v novej stratégii o ochrane údajov, ktorú Komisia dnes predstaví.

Podľa návrhu dokumentu, ktorý mal EurActiv k dispozícii, sa Komisia chystá zasiahnuť proti tomu ako internetové spoločnosti, najmä sociálne siete a internetové reklamné firmy, využívajú osobné údaje užívateľov. „Je nevyhnutné, aby boli jednotlivci dobre a jasne informovaní transparentným spôsobom kontrolórmi dát o tom ako a kým sú údaje o nich zbierané a spracovávané, za akým účelom a na ako dlho,“ uvádza sa v návrhu komuniké z dielne Komisie.

Občania by tak mali byť podľa EÚ informovaní o tom „aké sú ich práva ak žiadajú prístup k svojim údajom, ich opravu, či vymazanie,“ píše sa v dokumente s názvom „Súhrnná stratégia na ochranu údajov v Európskej únii.

Facebook a Google

Návrh dokumentu vychádza z veľkej časti z problémov, ktoré mala Komisia s internetovými spoločnosťami ako Google, Yahoo! a Facebook. Posledná menovaná sa v poslednom čase dostala do rozporov s národnými úradmi na ochranu údajov a zdroje z Komisie dodali, že spoločnosť ešte nie je mimo pozornosti. „Niektoré sociálne siete súhlasili s prísnejšími pravidlami ochrany súkromia, ale s Facebookom boli nejaké problémy,“ uviedol predstaviteľ Komisie. Jednou zo sťažností na adresu tejto sociálnej siete je skutočnosť, že profily na Facebooku nadobro nezmiznú a je možné ich reaktivovať, takže je teoreticky stále možné využívať osobné údaje. Používatelia tiež tvrdia, že by malo byť možné nastaviť systém tak, aby iní užívatelia nemohli zverejňovať bez ich súhlasu fotky, na ktorých sa nachádzajú. V súčasnosti je totiž možné len sa z danej fotky „odtagovať“, ale nie ju nadobro vymazať.

Predstaviteľ Komisie zároveň uviedol, že predmetom obáv v oblasti ochrany súkromných údajov sú aj nemecká spoločnosť StudieVZ a americká sociálna sieť MySpace.

Behavioristické reklamy

Podľa dokumentu je tiež potrebné sprísniť pravidlá v oblasti behavioristickej reklamy, teda keď reklamné spoločnosti a firmy využívajú údaje o správaní užívateľa na internete a históriu jeho návštev na stránkach na to, aby mu ponúkali a posielali reklamy, o ktoré bude mať podľa nich najväčší záujem.

„Rozširovanie radov zapojených hráčov a texhnologická náročnosť tejto praktiky spôsobuje, že jednotlivec má problémy porozumieť, či sa zbierajú osobné údaje, kým sa to deje a na aký účel,“ píše sa v dokumente. Pozornosť sa v tomto prípade opäť upriamuje na internetové spoločnosti, keďže behaviorálna reklama sa spolieha na takzvané „cookies“, teda internetové kódy, ktoré zbierajú údaje o tom, aké stránky užívateľ navštívil. Internetové spoločnosti sa ale domnievajú, že tento problém už Komisia riešila pri smernici o ochrane súkromia na internete.

Na konci roku 2009 totiž došlo k revízii tejto smernice tak, aby zahŕňala aj položku, podľa ktorej musia internetové spoločnosti užívateľov informovať v prípade, že sťahujú ich osobné údaje. Zdroje z tohto odvetvia navyše tvrdia, že cookies sú veľmi nápomocné pri vytváraní ich biznis modelov a Komisia by sa preto mala vyhnúť do vytvárania zaťažujúcich pravidiel, ktoré by mohli podstatne sťažiť ich obchodné praktiky. „Čeliť desiatim automaticky vyskakujúcim oknám každý krát pri použití internetu je nemožné,“ uviedol jeden zo zdrojov.

Komisia potvrdila, že vyskakujúce okná sú jedným z opatrení, kde sa zvažovalo o zavedení povinnosti žiadať užívateľa o súhlas s použitím jeho údajov. „Internetové spoločnosti dostali od Komisie verejné ubezpečenie, že cookies spadajú pod smernicu o ochranu súkromia na internete,“ dodal na záver pre EurActiv zdroj z tohto odvetvia.

Ďalšie kroky

4. november: Komisia zverejní komuniké s názvom „Súhrnná stratégia na ochranu údajov v Európskej únii“

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA