Europoslancom Twitter zatiaľ nepočaril

Zatiaľ čo americkí kongresmeni zdieľajú svoje myšlienky a aktivity prostredníctvom služby Twitter, európski poslanci v internete zatiaľ stále neobjavili komunikačný kanál, prostredníctvom ktorého môžu byť v kontakte so svojimi voličmi.

Tri štvrtiny poslancov Európskeho parlamentu využívajú svoje webové stránky ako hlavný komunikačný kanál pre styk so svojimi voličmi, ale len 51 percent z nich aspoň raz za týždeň použije blog. Až dve tretiny europoslancov nikdy nepočuli o službe Twitter, konštatuje prieskum konzultačnej spoločnosti Fleishman-Hillard.

„Prevažná väčšina poslancov EP využíva internet a určite sa inšpiruje úspechom, ktorý znamenal pre Baracka Obamu, ale mnoho z nich stále verí, že digitálne nástroje sú menej efektívne než tradičné formy komunikácie ako televízia a noviny,“ hovorí James Stevens, viceprezident Fleishman-Hillard pre oblasť digitálnych služieb. „Myslím si, že sa musí uznať, že naši europoslanci prešli za ostatných päť rokov dlhú cestu. Pred piatimi rokmi, v roku 2004, Twitter neexistoval, YouTube neexistoval a Facebook sa používali len študenti na univerzitách v USA,“ vysvetľuje.

Menej ako mesiac pred európskymi voľbami Strana európskych socialistov (PES) poráža ostatné politické frakcie v EP na poli využívania digitálnych technológií, odhaľuje výskum konzultačnej spoločnosti. Členovia PES tým, že využívajú Facebook, Flickr, Twitter a Digg, majú šancu byť ostatnými skôr osvojení, než ich politickí rivali, domnieva sa Stevens.

Atlantická rozdielnosť

Pokiaľ ide o 535 členov Kongresu v USA, 116 z nich (22 percent) už aktívne používa Twitter. Pre porovnanie, spomedzi 785 členov EP používa rovnakú službu len 27 z nich, čo predstavuje 3,5 percenta.

Experti z Fleishman-Hillard predpokladajú, že europoslanci prídu Twitteru čoskoro „na chuť“, no udeje sa tak zrejme až po eurovoľbách.

Europoslanci sa usilujú o čo najlepšie stĺpčeky a najlepšie časy a zatiaľ stále viac a viac našich voličov hľadá informácie online. Ja som svoju kampaň poňal online a rád by som povzbudil svojich kolegov, aby učinili rovnako,“ hovorí Christofer Fjellner, švédsky europoslanec za EPP-ED.

Dnešní europoslanci sejú, budúci budú žať

„Správanie prvých užívateľov je podobné ako správanie Howarda Deana v jeho kampani v roku 2004, kedy sa usiloval o nomináciu Demokratickej strany. Jeho kampaň zasiala semeno následného úspechu online kampane Baracka Obamu. Podobne, títo prví užívatelia predstavujú budúcnosť. Terajším ovládaním týchto nástrojov získavajú náboje pre nie tak ďalekú budúcnosť,“ domnieva sa Bill Black, riaditeľ washingtonského Fleishman-Hillard pre oblasť public affairs.

Sociálno-mediálna sieť Facebook rastie v Európe exponenciálne. Dnes má v Európe asi 100 mil. užívateľov.

„Čo možno vidieť po prvýkrát, že Zelení štartujú niečo ako digitálnu revolúciu, ktorá umožní interakciu medzi voličom a kandidátom na zmysluplnej úrovni. Predpokladám, že do nasledujúcich volieb uvidíme výsledky; že si europoslanci uvedomia skutočný prínos internetu,“ uzatvára Stevens.

REKLAMA

REKLAMA