Facebook, MySpace, Second Life – k čomu povzbudzujú?

Nakupovanie cez internet sa stáva čoraz populárnejším vďaka sociálnym IT sieťam, ktoré zviditeľňujú e-obchodné centrá a vychovávajú svojich návštevníkov k dôvere v internet. V budúcnosti sa môže z komerčného hľadiska stať zaujímavým najmä obchodovanie v rámci „Second Life.“

Sociálne internetové siete ako Facebook alebo MySpace výrazne prispievajú k obľúbenosti nakupovania cez internet. Iba v júni 2007 ich navštívilo spolu 114 mil. dospelých návštevníkov. Podľa ročenky DigiWorld 2008 sú práve títo používatelia internetu viac naklonení myšlienke nakupovať on-line, než „bežní“ návštevníci webu. Spoločnosť IDATE, vydavateľ ročenky, hovorí, že pred sociálnymi sieťami stojí výzva intenzívnejšie „transformovať svojich návštevníkov na potenciálnych nakupujúcich.“

V on-line obchodoch idú na dračku najmä:

  • vstupenky,
  • letenky,
  • cestovné zájazdy,
  • hudobné hifi súpravy,
  • knihy,
  • kultúrne komodity,
  • nosiče CD,
  • videohry.

Nákup potravín zatiaľ výrazne zaostáva, no na druhej strane sa „teší značnému rastu potenciálu.“

Vo Veľkej Británii, ktorá je lídrom v on-line obchodovaní, dokáže elektronický spôsob nakupovanie upútať 16% spotrebiteľov, v Nemecku len 3%. Táto malá časť populácie vníma on-line obchody aj ako nástroj, ako možno obmedziť prevádzku automobilov a prispieť tak k znižovaniu znečistenia ovzdušia.

Veľký potenciál má projekt „Second Life.“ Vo virtuálnom svete vytvorenom v roku 2003 sa pohybujú tzv. 3D avatary, ktoré sa dokážu v sieti správať a konať rovnako, ako ľudská bytosť v reálnom svete. IDATE označil jeho obchodný potenciál za „masívny.“ V ročenke konštatuje: „Či už ide o hraničný mediálny podfuk alebo o skutočne hlavný trend, bez ohľadu na to najväčší weboví hráči vrátane Googlu, Microsoftu, spoločnosti Sun (Wonderland) a IBM (Innovative Quick) začali masívne investovať do 3D.“

Elektronickému obchodovaniu sa podľa ročenky darí nasledovne:

  • V medziročnom porovnaní 2006 – 2007 vzrástol zisk z elektronického predaja cez internet o 40%. DigiWorld 2008 predpokladá, že do roku 2010 sa čistý zisk zvýši trojnásobne.
  • V roku 2007 sa v EÚ-15, Švajčiarsku a Nórsku elektronicky predali tovary v hodnote 124 mld. eur. V roku 2010 by malo ísť o sumu 221,3 mld. eur, očakáva výskumná spoločnosť IDATE.
  • Aj napriek veľkým ziskom je e-obchodovanie stále iba malým výsekom celkového európskeho maloobchodu. Dvoma európskymi lídrami v elektronickom obchodovaní sú:
    • Veľká Británia (37 mld. eur, v roku 2010 sa očakáva hodnota 51,3 mld.)
    • Nemecko (v roku 2010 podľa terajšieho tempa rastu dobehne Veľkú Britániu).
  • Najväčšou elektronickou nákupnou horúčkou vo svete sa môžu pochváliť USA. V roku 2007 americké stránky predali tovary v hodnote 95 mld. eur. V roku 2010 sa budú musieť USA pravdepodobne uspokojiť s druhým miestom; predbehnúť by ich mala Čína s hodnotou predaných tovarov vo výške 180 mld. eur.
  • IDATE predpokladá, že svetový elektronický maloobchod dosiahne v roku 2010 hodnotu 740 mld. eur.

REKLAMA

REKLAMA