Komisia chce proti „fake news“ zasahovať tvrdo, rady si pýta od občanov

Proti falošným správam chce európsku spoločnosť Komisia „zaočkovať“.

Falošná správy, (takzvané fake news – pozn. red.) sú chorobou, pred ktorou musí byť európska spoločnosť „zaočkovaná“, uviedla eurokomisárka pre digitalizáciu Mariya Gabrielová. Európska komisia včera (13. novembra) odštartovala výzvu na verejné pripomienkovanie o úlohe Únie v reakcii na šírenie falošných informácií na internetových platformách.

„Je veľmi dôležité, aby sme našu spoločnosť proti tejto chorobe zaočkovali a aby sme si udržali a posilnili naše demokratické hodnoty,” povedala Gabrielová počas konferencie v Bruseli.

Zjednotená regulácia o ochrane dát sa dotkne aj pol milióna slovenských firiem

Komisia v pondelok predstavila dotazník, v rámci ktorého bude zbierať názory verejnosti. Jeho vypĺňanie je otvorené do februára 2018. Následne inštitúcia pripraví strategický dokument s odporúčacím charakterom. Internetové platformy ako Facebook či Youtube tak získajú prehľad o tom, ako si občania Európskej únie predstavujú odstraňovanie a obmedzovanie šírenia takzvaných falošných správ.

Gabrielová rovnako oznámila, že čoskoro začne s vytváraním expertnej skupiny, ktorá má komisárke v tejto veci radiť.

Podrobné dotazníky pre občanov aj profesionálov

Komisia chce v tomto boji podľa eurokomisárky zvoliť „holistický prístup“. Zavádzajúce a falošné správy „naprieč všetkými sektormi“ sú totiž šírené v písaných aj audiovizuálnych formách.

„Dezinformácia sa neustále vyvíjajú rovnako, ako sa vyvíja technológia,“ uviedla Gabrielová.

Občania sú vyzvaní na vyplnenie jedného dotazníka, zatiaľ čo právne subjekty a novinári by mali na vyjadrenie svojich profesijných skúseností s falošnými správami a online dezinformáciami použiť druhý, osobitne navrhnutý dotazník.

Komisia sa pýta na druhy falošných správ, s ktorými sa používatelia stretli, ktorým kanálom používatelia dôverujú, alebo ako dokážu falošnú správu odhaliť. Právne subjekty a novinári sú vyzývaní, aby zdieľali svoje skúsenosti s oblasťami, v ktorých sa falošné správy najviac vyskytujú, alebo aké metódy sami využívajú na posúdenie pravdivosti obsahu nahratého na ich web či platformu.

Komisia predstavuje konkrétne kroky na boj proti kybernetickým útokom v Únii

Záväzné pravidlá budúci rok

Eurokomisárka na včerajšej konferencii pripomenula, že internetové spoločnosti a sociálne médiá na podporu politických kampaní a na zvýšenie počtu používateľov na online účtoch prijali už tisícky eur.

„Tento jav ale umožňuje, aby vonkajšie subjekty ovplyvňovali názor v našich demokraciách do takej miery, ako to nikdy predtým nebolo možné,” doplnila Gabrielová.

Hlavy štátov členských krajín Európskej únie sa minulý mesiac dohodli, že blok by mal proti falošným správam urobiť viac. Krajiny chcú pred škodlivými online kampaňami intenzívnejšie ochraňovať aj svoje voľby a predvolebné kampane. Išlo o reakciu na informácie o rozširovaní falošných správ na sociálnych médiách v Spojených štátoch a vo Francúzsku, financované zo strany Ruska.

Komisia je v súčasnosti pod tlakom. Lídri aj verejnosť požadujú, aby zintenzívnila svoju aktivitu proti šíreniu falošných správ a dezinformácií na online platformách. V Únii začínajú vznikať samostatné národné iniciatívy, no európsky štandard stále chýba.

V Nemecku napríklad nadobudol účinnosť nový zákon, ktorý internetové spoločnosti a sociálne médiá núti odstraňovať nelegálny alebo nenávistný obsah pod hrozbou pokuty do výšky až 50 miliónov eur.  Záujem o prísnejší prístup už avizovali aj ďalší lídri z členských krajín.

Východné partnerstvo: Ruská propaganda a ohrozené médiá

Spoločnosti Facebook, Google, Microsoft a Twitter už podpísali nezáväzné usmernenia Komisie, týkajúce sa odstraňovania obsahov, ktoré obsahujú nenávistné prejavy, nezákonné v Únii. V súčasnosti v Európskej únii ale neexistujú žiadne právne predpisy, ktoré by od internetových spoločností priamo vyžadovali odstraňovanie takéhoto materiálu. Komisia však minulý mesiac naznačila, že v roku 2018 by mohla zaviesť záväzné pravidlá.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA