Komisiu zaujíma ochrana súkromia na YouTube

Brusel skúma politiku ochrany súkromia, ktorú aplikuje spoločnosť Google na svojom portáli YouTube, konkrétne v rámci YouTube kanálu EU Tube, ktorého obsah je zameraný na aktivity a politiky EÚ.

„S Google skúmame, čo sa deje s informáciami, ktoré sa získajú od užívateľov pri pristupovaní k obsahu o EÚ prostredníctvom služieb YouTube,“ povedal pre EurActiv Joseph Hennon, hovorca Komisie pre oblasť komunikačných politík. Doplnil, že nejde len o obsah na kanáli EU Tube, ale rovnako sú do monitoringu zahrnuté aj videá, ktoré sú uložené na YouTube a sú vložené na stránky európskych inštitúcií.

Otázkou, ktorú si Komisia kladie, je, ako Google a jeho portály nakladajú s tzv. „cookies“, ktoré sú malými kúskami informácií o správaní, histórií aktivít a zvykoch užívateľa. Spravidla sú uložené na disku počítača užívateľa, ale takmer všetky moderné online služby pristupujú k ich obsahu bez toho, aby si vyžiadali explicitné povolenie.

Komisia berie otázku cookies vážne. Napríklad hlavná stránka portálu EÚ (europa.eu), ako aj všetky podportály, používajú tzv. „session cookies“, čo znamená, že informácie v nich sa uchovávajú len počas trvania návštevy na portáli a po jeho opustení sú automaticky vymazané. „Akonáhle užívatelia opúšťajú „Europu“, cookies sa vymazávajú,“ potvrdil Hennon. Prístup Google a teda aj YouTube je odlišný. Firma uchováva tieto dáta po celé mesiace a na ich základe identifikuje užívateľov a ich internetové návyky, pričom tento proces využíva na personalizáciu služieb pre užívateľov, ako aj pre identifikovanie správnych cieľových skupín v prípade poskytovania kontextovej reklamy pre komerčných klientov.

„YouTube má prísnu a robustnú politiku ochrany súkromia, ktorá chráni užívateľov. Sme si istí, že Komisia s ňou bude spokojná,“ povedal pre EurActiv Peter Fleischer, poradca spoločnosti Google pre otázky ochrany súkromia užívateľov.

V prípade nedostatkov nechce Brusel prijať drastické opatrenia. Hennon hovorí: „Výsledkom našich rozhovorov by mohla byť nová dohoda s Google alebo definovanie nových princípov ochrany súkromia vo všetkých videách, ktoré sa dotýkajú EÚ.“ V prípade nedosiahnutia dohody však nie je vylúčené, že Komisia neopustí platformu YouTube a nepresunie svoj multimediálny obsah na alternatívne portály, napríklad na francúzsky Dailymotion, doplnil hovorca.

Spolupráca medzi Komisiou a YouTube je pomerne úspešná. Na YouTube si od založenia (18 mesiacov) EU Tube pozrelo európsky obsah približne 14 mil. užívateľov. Súčasne, na portály EÚ pristupuje denne pol milióna návštevníkov, ktorí prichádzajú aj na stránky obsahujúce vložené videá z YouTube.

Služby portálu YouTube používal donedávna aj Biely dom. Nový americký prezident Barack Obama však stopol vkladanie videí na vládne portály. Dôvod, pre ktorý sa tak stalo, známy nie je, avšak Biely dom poprel, že by sa tak stalo pre obavy o ochranu súkromia užívateľov.

Európska komisia v posledných rokoch čoraz aktívnejšie využíva internet ako platformu pre komunikáciu. Po blogoch komisárov sa niektorí z nich rozhodli registrovať sa v sociálnej sieti Facebook. Ide o Margot Wallströmovú, Meglenu Kunevu a Louisa Michela. V Bruseli sa tieť otvorene diskutuje aj o možnosti využívať Twitter, hovorí Hennon. Európska komisia však podľa neho neuvažuje o pridaní sa k niektorým ďalším službám ako MySpace či Second Life.

REKLAMA

REKLAMA