Na Privacy Shield prišla ďalšia sťažnosť

Krátko za sebou sa na Všeobecnom súde EÚ v Luxemburgu objavili dve námietky voči presunom osobných údajov do Spojených štátov.

Len minulý týždeň sa médiá začali zaujímať o prvú právnu námietku voči novému štítu na ochranu osobných údajov medzi EÚ a USA. Tento týždeň sa výhrady voči transatlantickej dohode ozvali z Francúzska.

Íri uvádzajú, že nová dohoda so Spojenými štátmi neodstránila neduhy starej, ktorú v októbri 2015 zrušil Súdny dvor Európskej únie. Francúzi navyše tvrdia, že nový ombudsman nie je dostatočnou odpoveďou na prípadné sťažnosti občanov z Európy.

Čítajte viac: Privacy Shield spochybnili. Zopakuje sa zrušenie dohody s USA?

Štít na ochranu osobných údajov mal zahnať obavy Európanov z toho, čo sa ich s dátami deje po tom, ako ich poskytnú firmám na internete, sociálnym sieťam a vyhľadávačom a tie ich následne presunú na svoje servery do USA.

To, že ochrana osobných údajov nie je úplne podľa európskych predstáv, dokumentovalo minuloročné rozhodnutie súdu a tiež to, že Európska komisia už skôr začala s hľadaním dodatočných záruk.

Po sérií škandálov s americkým odpočúvaním európskych politikov mali prísť prísnejšie a transparentnejšie pravidlá. Ich cieľom je, okrem iného, stanoviť limity prístupu k informáciám zo strany úradov. Jedným z opravných prostriedkov je aj vytvorenie úradu ombudsmana na americkom ministerstve zahraničných vecí.

Francúzske združenia La Quadrature du Net a FDN (French Data Network) pochybujú o tom, že ombudsman bude efektívnym nástrojom na riešenie sťažností a zároveň nezávislou súdnou entitou.

Pomalý rozjazd

Odborný portál TechTarget sa na začiatku októbra pozrel na to, ako sa novému režimu transatlantickej výmeny údajov darí v porovnaní s predchádzajúcou dohodou Safe Harbour.

Štít na ochranu osobných údajov mal veľmi pomalý štart, keď sa o potrebný certifikát uchádzalo iba 40 firiem. Dnes ich je niečo vyše 500, pričom proces samo-certifikácie môže trvať 30 až 60 dní. Medzi úplne prvými sa k Privacy Shieldu pripojil Microsoft, nasledovali Google a Oracle a v polovici októbra sa pripojil tiež Facebook.

Aj spoločnosti, ktoré potvrdenie od amerického ministerstva obchodu zatiaľ nežiadali, môžu dáta od používateľov posielať za oceán. Namiesto jedného prepisu, však musia pri svojich medzinárodných prenosoch uplatňovať tzv. záväzné firemné pravidlá (binding corporate rules).

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA