Nenávisť nemizne z internetu dostatočne rýchlo

Internetoví giganti sa v máji zaviazali identifikovať a odstraňovať nenávistný obsah v priebehu 24 hodín. Nedeje sa to ani v polovici prípadov.

Pomalé odstraňovanie urážlivých a násilných prejavov na webových stránkach vyčítala veľkým nadnárodným spoločnostiam eurokomisárka pre spravodlivosť, spotrebiteľov a rodovú rovnosť Věra Jourová.

Podľa agentúry Reuters kritika vyplynula z nového prieskumu, kde sa ukázalo, že rýchlosť boja s nenávisťou na internete nezodpovedá predchádzajúcim dohodám. Jourová sa obrátila priamo na americké spoločnosti, ktoré pred pol rokom v danej veci podpísali dobrovoľný etický kódex.

Eurokomisárka v nedeľu uviedla, že odstrániť nenávistné prejavy sa v dohodnutej lehote 24 hodín darí iba v 40 % prípadov. Za 2 dni od nahlásenia nevhodného obsahu sa toto číslo zvýši na 80 %. Vyslovila preto presvedčenie, že oslovené firmy nerobia všetko, čo je v ich silách: „Ukazuje to, že cieľ sa dá reálne dosiahnuť, no na to by sme potrebovali viac snahy od IT spoločností.“

Rýchlosť reakcie sa v jednotlivých členských štátoch EÚ výrazne líši. Najlepšie sú na tom v Nemecku a vo Francúzsku, kde v priebehu jedného dňa z internetu zmizne vyše 50 % nenávistných prejavov. V Taliansku sú to len 4 %.

Denník Financial Times doplnil informáciu, že najrýchlejšie reaguje Facebook a najpomalšie Twitter. Pre mnohých je to signálom, že dobrovoľné iniciatívy nefungujú.

„Pokiaľ chcú Facebook, Youtube, Twitter a Microsoft presvedčiť mňa a ostatných ministrov, že nelegislatívny postup môže fungovať, tak budú musieť jednať rýchlo a prejaviť viac úsilia,“ vyhlásila Jourová.

Boj s nenávistnými prejavmi na internete bol reakciou na množiaci sa rasizmu a islamofóbiu v súvislosti s migráciou a teroristickými útokmi v Európe. Pred prijatím deklarácie niektorí aktivisti protestovali skôr preto, že o tom, čo je to nenávisť, majú rozhodovať súkromné spoločnosti.

REKLAMA

REKLAMA