Revolúcia digitálnych máp? Nokia kupuje Navteq

Svetový líder medzi výrobcami mobilných telefónov, Nokia, môže kúpiť výrobcu digitálnych máp Navteq. Holandský koncern Tom Tom - Tele Atlas tak dostane potenciálne silného konkurenta.

Európska komisia dala zelenú zámeru fínskeho lídra na trhu mobilných telefónov Nokia kúpiť americkú spoločnosť Navteq, ktorá vyrába digitálne mapy pre satelitné navigácie. Na európskom trhu tak monopolný koncern Tom Tom – Tele Atlas dostane konkurenta.

Nokia verí, že mapy, ktoré začne vyrábať v koncerne so spoločnosťou Navteq, budú obsahovať aj reklamné prvky. Databázy digitálnych máp totiž ponúkajú oveľa viac možností, než na aké sú zvyknutí vodiči áut. Podrobnejšia navigácia dokáže upozorniť napríklad na strategické nemocnice, reštaurácie, či nákupné centrá. Kontextová reklama k jednotlivým geografickým polohám je však novinkou a práve fínska firma verí v jej veľký potenciál.

Koncert Nokia-Navteq „nebude pravdepodobne sledovať stratégiu likvidácie konkurencie,“ uvádza Európska komisia vo svojom stanovisku z 2. júla.

Nokia-Navteq nie je prvou fúziou na trhu s digitálnymi mapami pre navigačné systémy. V polovici mája Komisia schválila kúpu výrobcu máp Tele Atlas, o ktorého prejavila záujem holandská firma Tom Tom, výrobca navigačných zariadení, softvéru a príslušenstva. Vytvorila tým predpoklad pre neskoršie kladné rozhodnutie v prípade Nokia.

Nokia ponúkla za Navteq rovných 5,1 mld. eur, zatiaľ čo Tom Tom zaplatil za Tele Atlas „iba“ 2,9 mld. eur. Tak či tak, Tom Tom – Tele Atlas je nateraz najsilnejším koncernom na trhu s digitálnou navigáciou a príslušenstvom.

Technologickým trendom v oblasti mobilnej komunikácie je tzv. „smartphone,“ teda mobilný telefón, ktorý v sebe spája aj PDA a satelitnú navigáciu. Nokia sa rozhodla expandovať na trhu s týmito produktmi. „Navteq bude hrať kľúčovú rolu v našej stratégii internetových služieb,“ hovorí výkonný riaditeľ Nokie, Olli-Pekka Kallasvuo.

REKLAMA

REKLAMA