Zvýšia mobilní operátori ceny?

Mobilní operátori možno zvýšia ceny služieb. Reagujú na slová komisárky Viviane Reding, ktorej sa zdajú poplatky za ukončovanie hovorov privysoké. Zdraženie by sa v takom prípade dotklo predovšetkým užívateľov predplatených kariet a lacnejších mesačných paušálov.

Mobilní operátori varujú, že ak bude komisárka Viviane Reding naďalej zasahovať do ich podnikania, ušlý zisk si budú kompenzovať zvýšením cien za poskytovanie svojich služieb. Reagujú na jej slová z uplynulých dní a odporúčanie národným regulátorom umelo znížiť ceny za ukončovanie hovorov medzi konkurenčnými sieťami o 70% (EurActiv 25/06/08).

Ako prvá sa ozvala spoločnosť Vodafone. Britský telekomunikačný gigant vo svojom vyhlásení uviedol, že firma potrebuje z nejakých zdrojov pokryť svoje prevádzkové náklady. Denník Financial Times cituje Richarda Feaseya, riaditeľa pre vzťahy s verejnou správou: „Náklady na vlastnenie mobilného telefónu by sa mohli pre niektorých užívateľov zvýšiť, zvlášť by sa to mohlo dotknúť mnohých miliónov Európanov s nižším príjmom, ktorí spravidla platia okolo 10 eur mesačne a využívajú predplatenú kartu.“

Ani spoločnosť T-Mobile nie je s novými zámermi komisárky spokojná. FT ďalej uvádza, že Hamid Akhavan, výkonný riaditeľ T-Mobile International, označil Redingovej nápad za „príliš drastický.“

Nesúhlas vyjadrili aj dve najväčšie telekomunikačné loby:

  • Hovorca Asociácie GSM (GSMA), ktorá združuje veľké telekomunikačné firmy po celom svete, pre EurActiv vyhlásil, že „prístup, kde všetko upravuje jedna strana, nefunguje.“ Myslí si, že o otázke výšky spomenutého poplatku sa nemá diskutovať na európskej úrovni, ale skôr ide o špecifickú tému a rozhodnutie by „mal prijať národný regulátor.“
  • ETNO, asociácia združujúca bývalé štátne monopoly a dominantné telekomunikačné firmy v Európe, podporila stanovisko GSMA. Vo svojom stanovisku uvádza, že ak pôjde Komisia tvrdohlavo za svojimi zámermi, zákazníci môžu pocítiť zvýšenie cien vo všetkých oblastiach: „ETNO nevidí dôvod pre takto radikálne návrhy. Zásadné zmeny v metodológii tvorby nákladov za ukončovanie hovorov povedú v konečnom dôsledku k spoplatneniu prijatých hovorov a k situácii, kedy niektoré nízkonákladové programy služieb alebo predplatené karty prestanú byť dostupné, čo sa dotkne predovšetkým tých skupín užívateľov, ktoré svoj mobilný telefón nepoužívajú intenzívne alebo závisia od lacných balíkov [služieb].“

Komisárka Reding dávnejšie v rozhovore pre Financial Times nepriamo potvrdila, že spoplatnenie prijatých hovorov by dokázala tolerovať: „Prečo nie? O obchodných stratégiách nemá rozhodovať európska komisárka, o obchodných modeloch majú rozhodovať operátori“ (EurActiv 16/06/08).

Spotrebitelia a menší mobilní operátori návrh na zníženie poplatkov za ukončovanie hovorov vítajú:

  • Innocenzo Genna, predseda ECTA, asociácie novovzniknutých operátorov, hovorí: „Spotrebitelia už roky čelia neprimeraným cenám kvôli účtovaniu vysokých poplatkov za ukončovanie hovoru. [..] Náš odhad je, že v 27 krajinách EÚ tvoria za posledných 10 rokov sumu, ktorá celkovo presiahla 100 mld. eur, z vrecka zákazníkov.“
  • Monique Goyens, generálna riaditeľka BEUC, organizácie združujúcej spotrebiteľov, rovnako odobrila kroky Komisie: „Zákazníci vítajú technológiu mobilného telefónu, zvyšujú dopyt a prispievajú k úspechu tohto priemyslu. Harmonizácia poplatkov za ukončenie hovoru v Európe by mohla významne znížiť ceny.“

Verejné pripomienkovanie návrhu odporúčania komisárky Reding skončí 3. septembra 2008. V októbri 2008 sa očakáva vydanie definitívneho odporúčania Komisie národným telekomunikačným regulátorom.

REKLAMA

REKLAMA