Aktivisti: Nové ciele pre emisie áut sú „darčekom pre automobilky“

Legislatívny balíček pre čistú mobilitu neobsahuje povinné kvóty pre výrobu nízkoemisných automobilov.

Nové legislatívne návrhy v rámci širšieho balíka o čistej mobilite, ktoré v stredu 9. novembra predstavila Európska komisia, budú v prospech zdravia Európanov a európskej konkurencieschopnosti, podporia zamestnanosť a klimatické ciele.

Pre TASR to uviedol podpredseda Komisie pre energetickú úniu Maroš Šefčovič.

Environmentalisi si však všimli, že návrh neobsahuje povinné kvóty pre výrobu nízkoemisných vozidiel. Nazvali ho preto „neefektívnym“.

Zníženie emisií o 30 percent

„Tento legislatívny balík má zabezpečiť, aby európsky automobilový priemysel zostal aj naďalej svetovým lídrom. Naším záujmom je, aby sa najlepšie, najkvalitnejšie a najčistejšie autá vyrábali v Európe, a aby sme ich spojili s najkvalitnejšou infraštruktúrou na svete v dobíjaní a systémoch pre autonómne riadenie,“ vysvetlil Šefčovič.

Slovenský komisár zdôraznil, že návrh sa zameriava na zníženie emisií CO2 pre osobné autá a dodávky v období rokov 2021 – 2030. Komisia zdôraznila, že ciele znižovania emisií CO2 sú založené na spoľahlivých analýzach a širokej účasti zainteresovaných strán od mimovládnych organizácií až po priemysel.

Nové osobné autá a dodávky budú musieť v roku 2030 vypúšťať v priemere o 30 percent emisií menej ako v roku 2021. Pre rok 2025 je stanovený priebežný cieľ 15 percent.

Referenčná úroveň pre rok 2021 je pre osobné autá 95 gramov CO2 na kilometer, pre dodávky na 147 gramov.

Čína a Amerika nespia

Podľa Šefčoviča ide o nevyhnutné opatrenie, lebo hlavní konkurenti Európy – Čína a Spojené štáty – „nespia“. Mnohé automobilky vyrábajú aj na Slovensku, „a preto je tento legislatívny balík dôležitý aj pre nás,“ skonštatoval.

Komisár pre klímu a energetiku Miguel Arias Cañete podľa portálu EurActiv.com pripomenul, že na európskom trhu je v ponuke len 6 čisto elektrických vozidiel, kým v Ázii je to až 600.

Okrem znižovania emisií CO2 predstavila európska exekutíva plán podpory nízkoemisných a bezemisných vozidiel. Hlavným nástrojom je financovanie celoeurópskej siete nabíjacích staníc pre hybridy a elektromobily, ich uprednostňovanie vo verejnom obstarávaní v Európe a iniciatíva pre výrobu batérií na starom kontinente.

Elektromobily potrebujú batérie a Šefčovič ich nechce dovážať z Ázie

“Chceme, aby vlády a samosprávy išli príkladom a v rámci verejného obstarávania kupovali čoraz viac ekologických áut s nízkymi emisiami alebo elektromobily,” spresnil Šefčovič.

Komisár tvrdí, že prínos pre Európanov spočíva aj v nižšom znečistení ovzdušia. Na respiračné choroby predčasne umiera v EÚ okolo 400 tisíc ľudí ročne.

Ústupky automobilkám?

Organizácia Greenpeace však považuje návrhy Komisie na zníženie automobilových emisií za nedostatočné. Greenpeace požaduje úplne ukončenie evidovania vozidiel so spaľovacím motorom do desiatich rokov.

Adam Pawloff, hovorca Greenpeace pre klímu a energie, upozornil, že limitné hodnoty sa nevzťahujú na jednotlivé vozidlá, ale na priemerné emisie všetkých modelov daného výrobcu merané v laboratórnych podmienkach. Podľa neho komisia nezohľadnila počet vozidiel ani odjazdené kilometre.

Limity na emisie CO2 sú veľkým sklamaním aj pre Dopravný klub Rakúska (VCÖ).

Podľa Ully Rasmussenovej z VCÖ ustúpila Komisia automobilkám. To, že budúce limity CO2 sú vyššie, než sa pôvodne plánovalo, prenesie bremeno na členské štáty, ktoré musia prijať dodatočné opatrenia pre ochranu ovzdušia.

Žiadne povinné kvóty

Environmentálna mimovládka Transport & Environment napísala v stanovisku zaslanom médiám, že šéf Európskej komisie Jean-Claude Juncker dal automobilkám „predčasný vianočný darček“.

Lobing nemeckých automobiliek ohrozuje nové limity pre emisie CO2

Mimovládke chýbajú povinné kvóty pre výrobu nízkoemisných či bezemisných áut, aké má napríklad Čína. Komisia takéto ciele podporuje, ale nevynucuje.

„Vítame cieľ 30 percent pre podiel nízkoemisných vozidiel na novom predaji (v legislatívnom návrhu); ale neschopnosť uplatňovať sankcie za nedodržanie cieľa ho robí do veľkej miery neúčinným,“ tvrdí Transport & Environment.

Environmentalisti dúfajú, že návrh Komisie sprísni v legislatívnom procese Európsky parlament, ktorý sa už skôr vyslovil za ambicióznejšie opatrenia.

Rekordný predaj

Predaj vozidiel s alternatívnym pohonom v Európskej únii (EÚ) počas tretieho kvartála prudko vzrástol. V medziročnom porovnaní vyskočil počet registrácií nových vozidiel s takýmto pohonom o 51,4 percenta na 211.600, uviedol zväz európskych výrobcov áut ACEA.

To znamená, že odbyt elektromobilov, hybridov a vozidiel s iným alternatívnym pohonom rástol ešte rýchlejšie než v prvých dvoch štvrťrokoch 2017. V prvom kvartáli stúpol o 37,6 percenta a v druhom kvartáli o 38 percent.

Dotácie pre elektromobily: Ministerstvo hospodárstva zvažuje predĺženie schémy

Predaj stúpol na všetkých veľkých trhoch EÚ, najprudšie sa zvýšil v Španielsku, za ktorým nasledovalo Nemecko.

Celkovo je však podiel takýchto vozidiel stále veľmi nízky. Len 2,6 percenta novo registrovaných áut malo alternatívny pohon. To je aj dôvodom prudkého nárastu predaja, keďže východzí bod je nízko. V treťom kvartáli bolo len jedno zo 60 novo registrovaných áut čistým elektromobilom.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA