Elektromobily potrebujú batérie a Šefčovič ich nechce dovážať z Ázie

Európska komisia plánuje vytvoriť batériovú obdobu Airbusu.

Na pôde Európskej komisie sa v stredu 11. októbra uskutočnilo stretnutie na vysokej úrovni zamerané na vývoj a výrobu batérií v Európe, na ktorom sa zúčastnili zástupcovia európskeho priemyslu, členských štátov EÚ a Európskej investičnej banky (EIB).

Seminár o batériách hostil podpredseda Komisie pre energetickú úniu Maroš Šefčovič.

Závislosť na Ázii

Podľa slovenského eurokomisára sú batérie technológie strategického významu pre elektromobilitu a skladovanie elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov, ktorých rozvoj EÚ plno podporuje.

“Dnes sme závislí na ázijských technológiách a trhoch, pričom otázka znie – čo môžeme urobiť pre ich reálnu produkciu v EÚ. Moja ambícia je naštartovať cestu k európskej aliancii pre batérie,” odkázal a ocenil, že táto vízia získava podporu zo strany členských krajín a silných priemyselných hráčov.

Enel a Tesla testujú skladovanie elektriny z OZE

Dodal, že ázijská cesta nie je voľbou pre EÚ, lebo podľa odhadov rozvinutý trh s batériami sľubuje ročný obrat okolo 250 miliárd eur a takmer päť miliónov pracovných miest. “Nie som pripravený prenechať tento lukratívny trh našim ázijským konkurentom,” zdôraznil pred novinármi.

Výrobe batérií dnes dominujú japonské firmy Panasonic a NEC, kórejské spoločnosti LG a Samsung a čínske koncerny BYD a CATL. Významným hráčom na trhu je aj americká Tesla.

Aliancia pre batérie

Zástupcovia vlád Francúzska, Nemecka a Poľska, ktorí sa spolu so Šefčovičom zúčastnili na tlačovej konferencii, upozornili, že je najvyšší čas posunúť sa v tejto oblasti dopredu a vytvoriť alianciu pre batérie, lebo inak si EÚ neudrží prvenstvo pri výrobe áut.

Zhodli sa na tom, že uskladňovanie energie je kľúčové pre energetický sektor budúcnosti a pre dekarbonizáciu dopravy, pričom je nevyhnutná súhra Komisie, členských štátov, silnej priemyselnej politiky EÚ a finančného sektora.

EÚ podľa ich slov musí rýchlo konať, stavať na doterajších skúsenostiach a predstaviť vo februári 2018 jasnú “cestovnú mapu” pre priemysel.

Výsledkom má byť batériová obdoba Airbusu, povedal Egbert Lox, zástupca šéfa spoločnosti Umicore. Airbus je svetovo konkurencieschopný výrobca lietadiel, ktorému pomohli ku vzniku viaceré európske krajiny.

Stratégia na 10 rokov

Elektrické autá môžu ťažko uspieť bez dlhotrvajúcich batérií. Rovnako aj technológia akumulátorov by mala byť v najbližších desaťročiach kľúčovým prvkom technológií s nulovými emisiami. Aj preto sa treba “odstrihnúť” od závislosti na Ázii, odkiaľ potrebné technológie putujú na európsky trh aj po dobu dvoch mesiacov.

Európska únia by mohla podľa Financial Times pre alianciu vyčleniť prostriedky vo výške 2,2 miliardy eur.

Nórsko môže byť batériou pre európsku energetiku. Vďaka hydroelektrárňam

Iniciatíva “aliancia pre batérie” je v súlade s ambíciami predsedu Komisie Jeana-Clauda Junckera.

Ten v prejave o stave Únie predstavil novú stratégiu pre priemyselnú politiku, ktorá má pomôcť európskym priemyselným odvetviam, aby zotrvali na pozícii svetového lídra v oblasti inovácií, digitalizácie a dekarbonizácie.

Klesajúce ceny

Medzinárodná agentúra pre obnoviteľné energie (IRENA) minulý týždeň vydala štúdiu, podľa ktorej môžu náklady na stacionárne batérie klesnúť do roku 2030 až o 66 percent. Štúdiu predstavila na konferencii v japonskom Tokiu.

IRENA tvrdí, že klesajúca cena batérií môže viesť až k 17-násobnému zväčšeniu trhu so skladovaním energie. To by malo otvoriť nové komerčné a ekonomické príležitosti.

“V čase, keď sa zlepšuje technológia skladovania energie a klesajú ceny batérií (určených pre elektrické siete aj pre spotrebiteľov), príležitosti pre ich uplatnenie budú dramaticky narastať, čo zase povedie k urýchleniu rozvoja obnoviteľných energií,” povedal podľa tlačovej správy šéf IRENA Adnan Z. Amin. “V tomto dynamickom prostredí nízkouhlíkovej energetiky nastal teraz kľúčový moment pre technológiu skladovania energie,” dodal Amin.

Pokrok v skladovaní energie je životne dôležité pre variabilné obnoviteľné zdroje, ktorých výkon je závislý od počasia – či už slnka alebo vetra.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA