Požičajú si e-bicykel, vrátia ho inde. Európania si obľúbili bike-sharing

Zo zdieľania elektrických bicyklov a automobilov sa stal výnosný biznis.

Európske spoločnosti v oblasti zdieľanej dopravy mali v roku 2015 obrat 5,1 miliardy eur.

Podľa niektorých odhadov by však hodnota tohto trhu mohla do roku 2025 vzrásť až päťnásobne na 20 miliárd eur. Vstupuje naň totiž čoraz viac spoločností a miest.

Pridali sa aj Bratislava a Trnava

Predstavitelia Európskej únie, miest a firiem sa zhodujú na pozitívach a popularite car sharingu, bike sharingu, ale aj na rôznych sofistikovaných spôsoboch ako dopravu prevádzkovať rýchlejšie a s nižšími emisiami.

Zdieľanie áut a bicyklov znamená, že obyvatelia miest si ich môžu za určitých podmienok požičať na jednom mieste a vrátiť na inom, pričom zväčša ide o čisto elektrický pohon. Svoje pilotné projekty rozbehli v auguste aj Bratislava a Trnava.

Smart Bratislava? Technológie máme, chýba plánovanie a transparentnosť

Dlhodobé výhody podobných systémov sú jasné: spotrebitelia ušetria peniaze aj čas, menší počet automobilov povedie k nižšiemu znečisteniu. Centrá miest sú menej zapchaté, vďaka rušeniu parkovísk môže dokonca vzniknúť nový priestor.

Jedno auto namiesto pätnástich

Madrid znížil dopravu v meste na polovicu z dôvodu vysokých emisií CO2 a NO2. V roku 2018 obmedzí premávku v centre len na jeho obyvateľov. Plány znížiť využívanie najznečisťujúcejších motorov ohlásili aj ďalšie mestá.

Európska komisia tvrdí, že vďaka každému zdieľanému autu zíde z cesty 15 súkromných vozidiel.

„Nie je to však len o autách. Sme svedkami ozajstného nástupu zdieľaných cyklistických systémov v mestách naprieč EÚ. Musíme sa postarať o to, aby bola budúcnosť mestskej mobility zdieľaná aj udržateľná,“ povedala nedávno eurokomisárka pre dopravu Violeta Bulcová.

Najväčší systém má Paríž

University College of London spočítala, že v EÚ funguje aspoň 127 systémov pre zdieľanie bicyklov.

Najväčší systém má Paríž – na 20 tisíc bicykloch sa možno presúvať medzi 1 200 stanicami. Niektoré mestá, napríklad Madrid, ponúkajú bicykle s elektrickým podporným pohonom. Brusel sa chystá naštartovať schému so 150 bicyklami čoskoro.

Pomalý nástup elektromobility? Na vine je slabý marketing, tvrdí štúdia

Európska únia sa rozhodla zo zdieľanej mobility urobiť leitmotív tohtoročného Európskeho týždňa mobility, ktorý sa v piatok 22. septembra. K dnešnému dňu sa k nemu pripojilo 2 400 miest na celom svete.

Nejde len o zdieľanie

Rastúce príjmy firiem zo zdieľanej dopravy sú výsledkom inovatívneho prístupu, ktoré pri organizácii dopravy zaujali európske mestá.

Francúzsky Lyon napríklad spustil digitálny nástroj Onlymoov, ktorý obyvateľom ponúkne najoptimálnejšiu trasu spolu s informáciou o cyklistických trasách, dostupnosti zdieľaných bicyklov a áut, ako aj o parkoviskách pre oboje.

Zdieľanie elektrických áut nabralo na dynamike v Bruseli či vo francúzskej La Rochelle. V holandskej Capelle ann den Ijssen pri Rotterdame funguje už niekoľko rokov automatizovaný elektrický autobus.

Alternatíva k vlastnému autu

Pohľad Európanov na zdieľanú dopravu mení kombinácia mestských systémov s aplikáciami typu Uber či Cabify.

Podľa nedávneho prieskumu, ktorý si objednal Uber a ktorý oslovil 10 tisíc obyvateľov 10 európskych metropol, považujú dve tretiny ľudí takéto aplikácie za dobrú alternatívu k vlastnému autu. Z tých, ktorí vlastnia dve alebo viac vozidiel, by až 63 percent zvážilo len jedno auto, keby sa mohli prepravovať vďaka kombinácii aplikácií a spoľahlivej verejnej dopravy.

Príchod Uberu vyvolal nevôľu taxikárov s licenciami a dva jeho prípady stále rieši Súdny dvor EÚ. Aj Uber však zmenil prístup a teraz sa predstavuje ako spoľahlivý partner pre samosprávy v riešení dopravných problémov a v sprístupňovaní dát o doprave v reálnom čase.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA