Šefčovič: Vďaka autonómnym autám sa budeme mať lepšie

Komisár pre energetickú úniu tvrdí, že prepojené autá bez šoférov prispejú k politickej stabilite a hospodárskej prosperite.

Európska komisia (EK) chce byť nápomocná pri modelovaní a budovaní dopravy zajtrajška, na čo má nástroje v podobe podpory výskumu, cezhraničnej výmeny skúseností a znalostí, investovania do nadnárodnej infraštruktúry a vytvárania vhodného regulačného prostredia.

Uviedol to v utorok (5.9.) podpredseda EK pre energetickú úniu Maroš Šefčovič na pôde Európskeho parlamentu.

Kľúč k sociálnej súdržnosti

Šefčovič ako hosť podujatia “Budúce platformy jazdenia: autonómna jazda a otázka digitálnej a analógovej infraštruktúry” pripomenul, že doprava je kľúčom k hospodárskej a sociálnej súdržnosti nielen v Európskej únii, ale aj na celom svete.

Dodal, že ide o sektor, ktorý prechádza obrovskými zmenami.

“Jazda autom nemusí byť v budúcnosti nevyhnutne o držaní volantu a sledovaní cesty. Reč je o prepojených a autonómnych vozidlách, ktoré idú ruka v ruke so znižovaním nehodovosti, znečisteného ovzdušia či našej závislosti na dovoze energií,” skonštatoval Šefčovič.

Testovanie autonómnych áut? „Zase sme si vybrali jednu sexy tému“

Dodal, že možno nie je ďaleko doba, keď namiesto šoférovania budeme mať v aute čas na prečítanie novín, pracovnú poradu na diaľku či na hranie hier.

Dopravu budúcnosti vníma ako dobu, keď možno ani nebude potrebný vodičský preukaz, koncept “nehôd v cestnej premávke” bude v učebniciach dejepisu a históriou by mohlo byť aj znečistenie ovzdušia, ktoré každý rok predčasne zabíja státisíce Európanov.

Príspevok k hospodárskej prosperite

Riešenie, ako dosiahnuť tieto vízie – znižovanie dopravných nehôd, znečisťovanie ovzdušia, boj proti zmene klímy a zníženie závislosti od dovozu energie -, je podľa neho v podobe prepojených a autonómnych vozidiel. Zároveň to prispeje k hospodárskej prosperite a politickej stabilite.

“Toto je naša vízia do budúcnosti. Toto treba vidieť v širšom kontexte významných zmien, ktoré menia pojem mobility,” priznal Šefčovič a pripomenul, že týmto prvkom sa eurokomisia podrobnejšie venovala koncom mája v rámci prijatého programu “Európa v pohybe”.

Spresnil, že ide o výzvy (technologické, bezpečnostné, právne), ktoré nemôžu riešiť krajiny nezávisle jedna od druhej. Dodal, že načrtnuté riešenia si vyžadujú “holistický prístup”, čiže kooperáciu medzi priemyselnými odvetviami, medzi súkromným a verejným sektorom, medzi európskymi krajinami a Európskou komisiou.

Komisia dá milióny eur na nabíjačky pre elektromobily. Aj v Bratislave

Nástroje, ktoré podľa neho ponúka EK, sú známe – finančná podpora výskumu, aby sme si udržali súčasné európske výhody v globálnom automobilovom priemysle, budovanie cezhraničných platforiem na výmenu vedomostí, odborných znalostí a osvedčených postupov a tiež investície do cezhraničnej modernej infraštruktúry.

Okrem toho je na exekutíve EÚ, aby zabezpečila stabilné a konzistentné regulačné prostredie na celom trhu EÚ.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA