Slovenskí europoslanci sa hlásia k autonómnym autám

Inteligentnejšie autá zvýšia bezpečnosť na cestách. Otázkou zostáva, kto to zaplatí.

Poslanci Európskeho parlamentu (EP) v utorok 14. novembra prijali uznesenie, podľa ktorého nové asistenčné systémy zamerané na zvýšenie bezpečnosti na cestách, by mali byť v budúcnosti súčasťou základnej výbavy automobilov.

Uznesenie podporujú aj slovenskí europoslanci.

Asistenčné systémy riadenia, ako sú systém na prispôsobovanie rýchlosti vozidla, systém na udržovanie automobilu v jazdnom pruhu či automatické brzdné systémy, by mali byť v blízkej budúcnosti súčasťou základnej výbavy všetkých nových osobných, ľahkých úžitkových a nákladných vozidiel a autobusov.

Uznesenie sa zameriava na technológie, ktoré dokážu rozpoznať chodcov, cyklistov a motorkárov, a zároveň pomôcť vodičom vyhnúť sa im.

Nulová tolerancia alkoholu

Poslankyňa Jana Žitňanská (OĽaNO-NOVA) upozornila, že ide o návrh, ktorý sa zameriava na tri oblasti – vyššiu bezpečnosť vozidiel, lepšiu kvalitu cestnej infraštruktúry a správanie vodičov, pričom víta návrh na nulovú toleranciu alkoholu.

Testovanie autonómnych áut? „Zase sme si vybrali jednu sexy tému“

“Alkohol za volant nepatrí ani v malom množstve,” zdôraznila a vyjadrila nádej, že krajiny, ktoré nemajú nulový limit (napríklad Belgicko či Francúzsko), nebudú odporovať tejto iniciatíve.

Podľa jej slov sú asistenčné systémy v autách, ktoré rozpoznajú cyklistov či chodcov na cestách, správna vec, rovnako ako konštrukčné úpravy, ktoré zrušia “slepé uhly” pre šoférov.

Bezpečnosť ako priorita

Vladimír Maňka (Smer-SD) súhlasí s tým, že 25.000 obetí a okolo 130.000 zranených na európskych cestách každý rok je vysoké číslo a túto situáciu treba zmeniť vo všetkých oblastiach – od asistenčných služieb, cez lepší stav ciest až po vyššiu zodpovednosť vodičov.

Súhlasí s tým, aby existovali systémy automatickej identifikácie alkoholu po nastúpení do auta, čo je dôležité najmä pre profesionálnych vodičov, ale aj pre bežných šoférov.

“Okolo 95 percent nehôd je vina vodiča alebo technický stav vozidla, čo je možné ovplyvniť,” uviedol s odkazom na asistenčné systémy, ktoré majú zabrániť zrážke s cyklistami či chodcami. V tomto smere príde podľa neho vhod aj presnejší navigačný systém, kde EÚ vychádza v ústrety navigačným systémom Galileo, ktorý je presnejší ako GPS.

Maňka upozornil, že asistenčné systémy si budú môcť zakúpiť aj majitelia starších áut, pričom vodičov treba motivovať napríklad výhodami v rámci poistenia. Hromadná výroba takýchto systémov by však mala viesť k ich “ľudovejšej”, a teda dostupnej cene, aby si ich mohli dovoliť všetci používatelia.

Asistenčné systémy pre všetkých

“Je to situácia, ako keď vynašli bezpečnostné pásy, tiež trvalo dlhšie, kým sa zaviedli a boli povinné pre všetkých,” opísal situáciu Ivan Štefanec (KDH). Upozornil, že ak v súčasnosti asistenčné služby majú len niektoré autá, EP chce docieliť, aby boli povinné pre všetky vozidlá, ktoré sa budú v Európe vyrábať a predávať.

“Možno to niečo stojí, sú to dodatočné náklady, ale ľudský život je najcennejší,” odkázal.

Šefčovič: Vďaka autonómnym autám sa budeme mať lepšie

Poslankyňa Monika Beňová (Smer-SD) skonštatovala, že v europarlamente je všeobecný konsenzus pre tento program, môžu sa však nájsť výhrady prečo by sa zavádzanie týchto systémov malo podporovať aj z európskych peňazí.

“Môžu sa zjaviť nápady, že prečo toto financovať z európskych zdrojov. Ale toto sú pozitívne projekty, ktoré treba spolufinancovať, lebo ľudia to pocítia v reálnom živote,” opísala situáciu. Podľa jej slov sa nakoniec zrodí dohoda o tom, aký podiel pripadne na výrobcov automobilov a aký bude podiel financovania zo strany EÚ.

Vyššia cena auta

V prijatom nelegislatívnom uznesení  EP upozornil, že na európskych cestách príde každý rok o život viac ako 25.000 ľudí a počet ťažko zranených sa odhaduje na 135.000, pričom ľudský faktor je príčinou až 90 percent všetkých nehôd.

“Všetci robíme chyby, či už sme v pozícii vodiča, chodca či cyklistu. Automatické asistenčné systémy majú v takýchto prípadoch úlohu akýchsi tichých druhých pilotov, ktorí pomáhajú zabrániť nehodám,” vysvetlil spravodajca uznesenia, nemecký poslanec Dieter-Lebrecht Koch v správe pre médiá.

Poslanci priznávajú, že asistenčné systémy sú spájané s luxusnejšími autami a ich objednanie znamená dodatočné náklady, v dôsledku čoho sú súčasťou iba každého štvrtého vozidla v EÚ. V snahe šetriť vodičom náklady presadzujú, aby sa povinnými stali iba na trhu dostupné systémy, ktoré sa už pri záchrane životov osvedčili, ako je rozpoznávanie chodcov či cyklistov a automatické brzdenie.

“Vďaka všeobecnému zavádzaniu budú tieto systémy lacnejšie. Cena nimi vybavených automobilov tak nebude horibilná, budú len o trochu drahšie,” odkázal Koch.

Europoslanci okrem toho vyzvali Európsku komisiu, aby zvážila zavedenie celoeurópskeho nulového limitu pre prítomnosť alkoholu v krvi, ktorý by sa týkal nových a profesionálnych vodičov.

1 Comment

  • Zase nás zastupujú v EU inštitúciach iba šplhuni a bifloši. Už ste sa pani a damy europoslanci zaujímali aj o negatívne dopady autonómnych aut v otazke straty slobôd, v nadmernej miere monitorovania a kontroly a bezpečnosti? Alebo sa chcete zapáčit svojim chlebodárcom aj za cenu obätovania vlastného naroda? Ľudstvo nie je pripravene na robotický vek ani na 10% a vy už by ste nás najradšej vrhli do takehoto sveta. A uvažovali ste aspoň chviľu o tom, koľko nam zostane času žit prirodzený život? Alebo ho uz zavrhujete a chcete nám montovať internet vecí do hlavy? Je to nezodpovedný postup.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA