Investičnú medzeru v doprave má vyplniť nový miliardový blending s EFSI

Kombinácia grantov z Nástroja na prepájanie Európy s pôžičkami z EFSI má nakopnúť najmä investície v strednej a východnej Európe.

nadjazd
Zrútený nadjazd nad diaľnicou v Taliansku, zdroj: TASR

Európska komisia dnes predstavila nový nástroj na financovanie projektov v oblasti dopravnej infraštruktúry. Chýbajúce súkromné investície chce pritiahnuť kombináciou grantov z Nástroja na prepájanie Európy s prostriedkami z Európskeho fondu pre strategické investície (EFSI).

Šefčovič: Cieľom je podporiť mobilitu budúcnosti

Blendingový nástroj s rozpočtom jednej miliardy eur má za cieľ podporiť najmä inovatívne a udržateľné dopravné riešenia.

„Mobilita budúcnosti musí byť čistá, prepojená a konkurencieschopná a vyžaduje si nové spôsoby financovania. Dnešná výzva na predkladanie návrhov je dôležitým prvým krokom v tomto smere. Tento rok naň budeme ďalej nadväzovať pri vykonávaní stratégie Únie pre nízkoemisnú mobilitu v Európe,“ vyhlásil podpredseda Komisie zodpovedný za energetickú úniu Maroš Šefčovič.

Využitie EFSI

Miliardu eur v podobe grantov vyčlenila exekutíva z Nástroja na prepájanie Európy. Využitie týchto prostriedkov je však po prvý krát podmienené kombináciou s pôžičkami z EFSI – hlavného nástroja tzv. Junckerovho investičného plánu.

Predkladatelia projektov tak budú musieť dokázať aj schopnosť pritiahnuť súkromný kapitál.

„Európsky fond pre strategické investície bol vytvorený ako flexibilný nástroj na použitie v kombinácii s inými zdrojmi finančných prostriedkov EÚ s cieľom maximalizovať ich vplyv a pomôcť dosiahnuť širšie európske politické ciele,“ pripomenul podpredseda Komisie pre pracovné miesta, rast, inovácie a konkurencieschopnosť Jyrki Katainen.

Cieľom novej iniciatívy je teda „podporiť investície a pracovné miesta potrebné na vybudovanie inteligentných a udržateľných dopravných sietí,“ doplnil.

Znak solidarity

Podmienka kombinovania fondov má motivovať investičné projekty najmä v štátoch EÚ, ktoré doteraz využívali hlavne eurofondy a z EFSI ťažili menej.

Na Slovensku je zatiaľ z Junckerovho fondu spolufinancovaný len jeden dopravný projekt. Bratislavský obchvat je však doteraz najväčší projekt podporený z EFSI v strednej a východnej Európe.

Čítajte aj: Bratislavský obchvat: Európsky PPP projekt roka 2016 

„Dosiahnutie našej vízie bezproblémovej, inteligentnej a udržateľnej mobility v Európe si vyžaduje investície, ktoré nemožno získať výlučne z verejných finančných prostriedkov. To je dôvod, prečo dnes predkladáme nové inovatívne riešenie v snahe čo najlepšie využiť naše súčasné zdroje, ako aj dosiaľ nevyužité súkromné investície, s osobitným zameraním na krajiny čerpajúce finančné prostriedky z Kohézneho fondu,“ vysvetlila eurokomisárka zodpovedná za dopravu Violeta Bulcová.

Nový nástroj je tak podľa nej aj „znakom solidarity“.

Prvý termín na predloženie návrhov je 14. júl 2017.

REKLAMA

REKLAMA