Estónske predsedníctvo zakázalo ruským novinárom vstup na svoje podujatia

Podľa predsedajúcej krajiny v Rade EÚ je treba na propagandu a dezinformácie reagovať a brať ich vážne.

Estónske predsedníctvo v Rade EÚ, ktoré po Slovensku a Malte prebrala baltická krajina v júli, odmietlo akreditovať ruských novinárov mediálnej skupiny Rossiya Segodnya. Akreditáciu žiadali traja reportéri na stretnutie ministrov zahraničných vecí EÚ, plánovanom na 7. september v Talline.

Na obranu reportérov sa už postavilo niekoľko organizácií, medzi inými aj Európska novinárska federácia (EFJ), Medzinárodná federácia novinárov (IFJ), či Organizácia o bezpečnosti a spolupráci v Európe (OBSE).

Zákaz vstupu môže platiť nielen na blížiace sa stretnutie ministrov zahraničných vecí, ale aj na ďalšie podujatia. Tak ako Slovenská republika minulý rok, aj Estónsko do decembra hostí ako predsedajúca krajina množstvo stretnutí a konferencií nielen v Bruseli, ale aj doma.

Sloboda tlače ako zámienka

Estónska strana odmietla ruských novinárov zaregistrovať s tým, že podľa nej „propagujú nepriateľské a podvratné aktivity pod zámienkou slobody tlače“, cituje predstaviteľov portál EUobserver. Tento princíp má byť údajne platný po celú dobu trvania predsedníctva, teda do konca roka.

„Dezinformácie a propagandu je potrebné brať vážne po celej Európe. Je dôležité, aby sme ju riešili a reagovali na ňu,“ uviedla kancelária zodpovedná za predsedníctvo.

Nové americké sankcie a odpoveď Kremľa: Čo na to Únia?

Ruské ministerstvo zahraničných vecí už vyjadrilo svoje „rozčarovanie“ nad estónskym krok. Rovnako vyzvalo príslušné medzinárodné štruktúry, aby venovali osobitnú pozornosť tomuto prípadu a prijali opatrenia na zabránenie porušovaniu práv ruských novinárov.

Na stranu ruských novinárov sa postavilo aj OBSE. „Nalieham na Estónsko, aby prehodnotilo zamietnutie akreditácie trom ruským novinárom,” uviedol Harlem Desir, zástupca OBSE pre slobodu médií na sociálnej sieti.

Generálny tajomník EFJ Ricardo Gutierrez označil odmietnutie novinárov za „vážny útok na slobodu médií“.

Riaditeľka agentúry Russia Segodnya Margarita Simonyan už Gutierrezovi poďakovala za fakt, že sa „napriek riziku nebyť módnym postavil za slobodu európskeho slova“, informovala agentúra Sputnik.

Komisia proti falošným správam postaví expertnú skupinu

Zlé skúsenosti

Estónska strana rozhodnutie obhajuje zlými skúsenosťami, no pripomína, že ruskí novinári, ktorí „dodržujú princípy a hodnoty nezávislej tlače vo svojej práci“ budú na podujatiach vítaní.

Štátna spoločnosť Rossiya Segodnya, ktorá vlastní aj agentúru Sputnik, si už kvôli propagandististickej forme správ, ktoré jej reportéri prinášajú z Únie, vytvorila na starom kontinente zlé meno.

Európsky parlament v minulosti nazval agentúru Sputnik „pseudo-agentúrou“ a Reportéri bez hraníc ju označili za „nepriateľa žurnalistiky“.

S ruskými novinármi agentúry Sputnik mal svoje nepríjemné skúsenosti napríklad aj francúzsky prezident Emmanuel Macron, ktorých jeho tím ako „agentov“ následne vylúčil zo svojich podujatí.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA