Poliakov straší mešita

Na predmestí Varšavy prostestovali desiatky ľudí proti výstavbe mešity. Boja sa skúsností západnej Európy.

Plány málopočetnej poľskej moslimskej komunity na výstavbu mešity a islamského kultúrneho centra sa nestretli u miestnych obyvateľov s prílišným pochopením.

V Poľsku, ktoré je z 90 % tradične katolíckou krajinou žije medzi 15 až 30 tisíc moslimov. Väčšinou ide o imigrantov  z Čečenska.

Pred polorozostavanou mešitou, ktorá sa nachádza asi pol hodinu jazdy autom od centra Varšavy protestovalo asi 150 ľudí. Stavbu, ktorá má byť len piatou svojho druhu v celej krajine realizuje Moslimská liga, náboženská organizácia fungujúca od roku 2004, s riadnym povolením príslušných úradov.

„Takéto centrá sú často zdrojom radikalizácie“, tvrdí jeden z protestujúcich, ktorý podobne ako väčšina z demoštrantov ochotne hovoril na kamery, ale nechcel uviesť svoje meno.

Niesol transparent, ktorý znázorňoval minarety ako balistické strely pripomínajúcom obrázky z kampane pred švajčiarskym referendom o zákaze stavby minaretov.

Iní niesli nápisy ako „Neopakujme chyby Európy“ a „Slepá tolearncia zabíja zdravý rozum“. Niektoré vyzývali moslimov, aby rešpektovali práva žien a náboženskú slobodu.

„Pozrite, čo sa deje v Európe. Nechcem, aby bola moja dcéra nútená v budúcnosti nosiť burku“, povedal jeden z účastníkov demonštrácie.

Burka, tradičný všetkozakrývajúci ženský odev moslimských žien a jeho nosenie na verejnosti je aktuálne predmetom horúcej diskusie napríklad vo Francúzsku.

Výbor belgického parlamentu zase minulý len týždeň odhlasoval zákaz nosenia burky aj niqabu, čo podobnéh typu oblečenia, ktorý odhaľuje jedine ženské oči, na verejnosti.

„Žil som v malom meste v Poľsku, kde boli katolícke kostoly, synagóga a mešita a bolo to v poriadku. Ale ak ideme do Saudskej Arábie nemôžem nosiť svoj prívesok a kostoly, kde by som sa mohla modliť sú zakázané“, uviedla ďalšia žena spomedzi zhromaždených ľudí.

„Problémy ako ich vidíme vo Francúzsku, Nemecku alebo v Holandsku prídu s postupnou modernizáciou a dobiehaním západných krajín EÚ aj do Poľska ako sa bude stávať atraktívneším pre imigrantov z chudobnejších častí sveta“, povedal profesor Zbigniew Mikolejko z Poľskej akadémie vied.

„Bude k nám prichádzať mnoho chudobných moslimov zo Severného Kaukazu. Tieto protesty vyjadrujú strach z možného budúceho konfliktu. Nie je tu samozrejme žiadna hrozba teraz, ale ukazuje to, že ľudia čakajú, že v budúcnosti problémy nastanú“, dodal pre Reuters.

Až do druhej svetovej vojny bolo Poľsko multikultúrnou spoločnosťou, kde katolíci, Židia a grécki ortodoxní veriaci napriek príležitostným prejavom antisemitizmu spolu existovali.

Väčšin poľských Židov, Rómov a iných etnickým menšín bola počas nemeckej okupácie zlikvidovaná.

Vo Varšave je aktuálne okrem spomínanej rozostavenej len jedna mešita pre približne 10 tisíc moslimov ktorý tu žijú. Tá však pojme sotva 200 ľudí. „Myslíme si, že v Poľsku je kultúrne centrum potrebné – jednak pre moslimskú ale aj nemoslimskú komunitu“, povedal pre Reuters Samir Ismail z Moslimskej ligy.

Organizácia na stavbu zohnala prostriedky od sponzorov z Kataru, Saudskej Arábie ako aj z Poľska. „Nie je žiadny dôvod na zastavenie výstavby“, hovorí Ismail, ktorý prišiel do Poľska v roku 1986 z Kuvajtu, má poľskú ženu a štyri deti.

Strach

Poľská katolícka cirkev je k problému zatiaľ zdržanlivá, jej predstavitelia sú rozdelení do dvoch prúdov – xenofóbny konzervatizmus a zástanci ekumenického dialógu. Kopíruje to aj nálady v spoočnosti. Podľa telefonického prieskumu verejnej mienky PBS DGA uskutočneného koncom marca na vzorke 500 respondetov vyplynulo, že 48 % by bolo proti výstavbe mešity s minaretom vo svojom susedstve, zatiaľ čo 42 percent by proti tomu nič nenamietalo.

EurActiv s Reuters

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA