Sloboda tlače: Slovensko má problémy

Slovensko je na zozname krajín, ktoré majú nedostatky so slobodou tlače. Zostavila ho Svetová asociácia novín. Kritizuje najmä právo na odpoveď v novom tlačovom zákone.

Pozadie:

Svetová asociácia novín bojuje za slobodu tlače a ekonomickú nezávislosť médií už od svojho vzniku v roku 1948. Združuje 76 národných novinárskych združení a syndikátov, 10 tlačových agentúr a 10 regionálnych novinárskych organizácií po celom svete. Je nezisková, mimovládna organizácia.

Otázky:

Svetová asociácia novín vydala Prehľad slobody tlače vo svete za obdobie november 2007 – jún 2008. Konštatuje, že útoky na novinárov a obmedzovanie ich profesionálnej i osobnej slobody sú časté vo všetkých kútoch sveta.

V časti venovanej situácii v Európe si všíma aj Slovensko a jeho nový tlačový zákon. Označuje ho za “kontroverzný” a  obáva sa, že môže vyvolať “záplavu  neopodstatnených súdnych sporov, ktoré môžu ohroziť samotnú existenciu vydavateľov tlače.” Dôvodom je právo na odpoveď a to aj v prípade faktických tvrdení bez ohľadu na to, či sú pravdivé alebo nie.

V prípade Francúzska si asociácia všíma osud investigatíveho novinára Guillauma Dasquiého, ktorého dva dni zadržiavala polícia. Žiadala, aby prezradil zdroj svojich informácií v článku “11. september: Francúzi to už dávno vedeli,” ktorý vyšiel 16. apríla v denníku Le Monde. Dasquié píše, že francúzska tajná služba varovala svojich amerických kolegov pred možnými teroristickými útokmi už osem mesiacov pred nešťastím. Pod hrozbou vyšetrovacej väzby novinár prezradil jedno meno, hlavný informačný zdroj si však nechal pre seba.

Asociácia poukazuje aj na časté spory francúzskeho prezidenta Nicolasa Sarkozyho s médiami. Vo februári zažaloval týždenník Le Nouvel Observateur za zverejnenie sms správy, v ktorej mal Sarkozy sľubovať svojej bývalej žene Cecilii, že zruší svadbu s Carlou Bruni, ak sa k nemu vráti. Týždenník sa neskôr ospravedlnil a Sarkozy žalobu stiahol.

Francúzsky prezident tiež obvinil agentúru AFP a noviny L´Express a le Parisien zo zaujatosti. Vyhlásil, že nedokázali patrične informovať o negatívnom súdnom rozsudku nad jeho rivalkou z prezidentských volieb Ségoléne Royalovou.

V Taliansku narastá zastrašovanie novinárov, ktorí sa venujú mafiánskemu zločinu. Približne tucet z nich žije pod policajnou ochranou, najmä na Sicílii.

Prehľad slobody tlače potvrdzuje, že nezávislí európski novinári, ktorí odhaľujú fakty nepríjemné pre verejnú mienku nie sú v bezpečí najmä na Balkáne.

Chorvátskemu novinárovi Dragovi Hedlovi, ktorý píše pre Ferald Tribune sa niekto vyhrážal smrťou. Hedl sa dlhodobo venuje odhaľovaniu chorvátskych zločinov na srbských civilistoch z čias občianskej vojny, najmä v meste Osijek v roku 1991. Spolumajiteľa chorvátskeho týždenníka Nacional sa v apríli niekto pokúsil zastreliť priamo pred jeho domom.

Neustálym hrozbám čelí aj nezávislý srbský vysielateľ B92. Situácia sa vyostrila najmä 21. februára, keď jeho sídlo v Belehrade obliehali stovky rozvášnených demonštrantov, ktorí protestovali proti nezávislosti Kosova.

Najťažšia situácia je naďalej v Bielorusku a v Rusku. V Minsku zatkli dvoch novinárov, ktorí spravodajsky pokrývali pokojnú protivládnu demonštráciu. Bieloruský Najvyšší súd odsúdil novinára Aleksandra Sdvizhkova z nezávislého týždenníka Zgoda na tri roky väzenia za publikovanie kontroverzných dánskych karikatúr proroka Mohameda. Týždenník poskytol priestor opozícii počas prezidentskej kampane v roku 2006, krátko na to ho vláda zrušila.

Potláčanie slobody tlače sa v Rusku vyostruje, konštatuje asociácia. Ukázalo sa, že “novelizovaný zákon o boji proti extrémistom je účinná zbraň Kremľa proti neposlušným médiám.” Zastrašovanie a útoky na nezávislých novinárov sa vystupňovali najmä počas marcovej kampane pred prezidentskými voľbami, pričom “hlavné médiá boli jasne zaujaté v prospech kandidátov hlavnej politickej strany.”

Zhoršenie právnej situácie médií na Slovensku konštatovala aj organizácia Freedom House v najnovšej správe o slobode tlače vo svete. Z hľadiska slobody médií priznáva Slovensku stále štatút “slobodná krajina,” ale jeho hodnotenie kleslo o dva body.

REKLAMA

REKLAMA