Verejnoprávna televízia EÚ na obzore?

Európska komisia dnes odštartovala audiovizuálnu mediálnu kampaň "Zvyšovanie pokrytia záležitostí EÚ." Snahou je viac a lepšie zapojiť bežných ľudí do politík EÚ. Jej súčasťou je aj založenie TV kanálu "Európa cez satelit."

telka na ceste
Foto: flickr.com (enderike)

Komisárka Margot Wallström dnes (25. apríla 2008) predstavila audiovizuálny akčný plán, ktorý chce šíriť viac osvety o európskych témach medzi bežnými občanmi. Iniciatívu, ktorá nadväzuje na Plán D (EurActiv 11/12/07), nazvala “Zvyšovanie pokrytia záležitostí EÚ.”

Podľa zatiaľ neverejného pracovného dokumentu, ktorý obsahuje bližšiu charakteristiku iniciatívy a vzhliadol ho editor EurActiv-u, plán bude prebiehať na troch úrovniach:

  • Komisia zriadi nový televízny kanál "Európa cez satelit" (Europe by Satellite – EbS), ktorý by mal zabezpečiť šírenie podrobných informácií o dianí v EÚ v plnom znení. Tieto materiály s budú súčasne posielať súkromným a iným médiám v členských krajinách EÚ.
  • Druhým pilierom je "nabádanie profesionálov z médií, aby venovali viac programov záležitostiam EÚ." Komisia ich chce presvedčiť o zaujímavosti európskych politík. Sú to predovšetkým bruselskí komentátori, ktorí sa sťažujú na "nudné" európske témy, ktoré hodnotia ako nezaraditeľné do hlavného spravodajstva. Negatívny trend by sa podľa Komisie mal zmeniť s príchodom roku 2009, kedy sa očakáva viacero zaujímavých udalostí, spojených predovšetkým so vstupom Lisabonskej zmluvy do platnosti.
  • Treťou a poslednou iniciatívou bude produkcia mediálnych spravodajských materiálov samotnou Európskou komisiou. Brusel chce prostredníctvom vlastnej multimediálnej produkcie "lepšie ilustrovať alebo vysvetľovať politiky EÚ."

Reakcia európskych novinárov nenechala na seba dlho čakať. Marc Gruber z Európskej federácie žurnalistov (EFJ) pre EurActiv povedal: Médiá nemajú “problém s ponúkaním lepších informácií žurnalistom, ale čo si neželáme vidieť sú Komisiou rozširované predpripravené programy.” Dodal, že “určovanie vhodnosti pre spravodajstvo je prácou novinárov a nie európskych inštitúcií.”

Štedrú podporu môže aj naďalej očakávať televízny kanál EuroNews. V júli 2008 sa plánuje rozšírenie vysielania o programy v arabskom jazyku. Komisia predpokladá, že takýmto spôsobom bude môcť osloviť približne “400 mil. domácností” vo svete.

REKLAMA

REKLAMA