Bulcová: Európa by mohla mať jednotné mýto

„Každý by zaplatil iba za vzdialenosť, ktorú skutočne prešiel,“ navrhuje eurokomisárka. Svoj nápad vidí ako spôsob, ako navrátiť konkurencieschopnosť európskej cestnej infraštruktúre.

Komisárka EÚ pre dopravu Violeta Bulcová má tento týždeň v Nemecku rokovať najmä o kontroverznom zámere na spoplatnenie tamojších diaľnic, ktoré by mohlo znevýhodniť zahraničných šoférov. Počas víkendu však poskytla novinám Die Welt am Sonntag rozhovor aj o tom, čo by podľa nej mohla byť strednodobá vízia pre európsku dopravu.

Prepájanie a informatizácia dopravných systémov môžu v Európe viesť k spoločnému mýtu. S podobným nápadom sa pred necelým rokom, v čase vrcholiacej kritiky Berlína, prezentoval aj vtedajší eurokomisár  pre energetiku Günther Oettinger. Idey však ešte chýbal konkrétnejší obsah.

Bulcová ako výhodu spoločnej dátovej siete uviedla, že si občan z malého mesta vo Fínsku bude môcť už pred cestou, napríklad do Lisabonu, presne vedieť spočítať náklady a aj si na celý presun zadovážiť jediný lístok.

Dodala, že takýto systém by mohol byť základom aj pre mýto založené na prejdenej vzdialenosti: „Výška poplatku by mala byt podľa mňa založená výlučne na odjazdených kilometroch a nemala by byť závislá na čase.“

Vytváranie inteligentných systémov bude počas jej mandátu jednou prioritných oblastí, rovnako ako bude doprava jednou z priorít Junckerovho investičného balíka.

Diskriminujúce diaľnice

S nemeckým ministrom dopravy Alexanderom Dobrindtom bude zajtra hľadať spôsob, akým zosúladiť legislatívny zámer spoplatniť nemecké diaľnice so základnými pravidlami fungovania EÚ.

U súčasného návrhu podľa nej nie je celkom jasné, či to spĺňa. Nemci chcú zmeniť najmä to, že ich cestami každoročne prejde 170 miliónov áut, ktoré sú registrované v cudzine na financovanie infraštruktúry ich vodiči neprispievajú. Okolité štáty pritom poplatky za cestné komunikácie už zaviedli.

Európska komisia v minulosti požiadala o stiahnutie návrhu, ktorý rátal s úľavami z dane z motorových vozidiel. Pripomína tiež, že aj prípadné zavedenie diaľničných známok musí byť proporčné. Krátkodobé označenia by nemali byť úhrnne drahšie ako dlhodobé, aby to nezvýhodňovalo iba domácich motoristov.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA