Nemecko plánuje zaviesť diaľničné mýto pre cudzincov

Nový zákon o cestných poplatkoch kritizujú okolité štáty, podľa ktorých je diskriminačný. Podobné návrhy už v minulosti zamietla Európska komisia.

Nemecký minister dopravy Alexander Dobrindt v pondelok predstavil nový plán financovania dopravnej siete. Majú sa do neho zapojiť aj zahraniční vodiči.

„Každoročne prechádza nemeckými cestami asi 170 miliónov áut, ktoré sú registrované v cudzine. Na financovaní našej infraštruktúry sa nijako nepodieľajú. Chceme túto medzeru preklenúť a chceme, aby všetci užívatelia našich ciest prispeli k ich zachovaniu,“ vysvetľoval Dobrindt.

Až doteraz bolo cestovanie po nemeckých diaľniciach pre osobné autá zadarmo. Domáci vodiči budú za diaľničné známky platiť tiež, ale štát im poplatok vráti prostredníctvom zníženej dane z motorových vozidiel.

Je to reakcia na mýtny systém vo Francúzsku, Rakúsku a vo Švajčiarsku, ktorí nemeckí šoféri vnímali ako nespravodlivosť.

Rozdielny prístup k cudzincom okamžite kritizovali susediace štáty, združenia vodičov aj niektorí poslanci vládnej koalície Angely Merkelovej.

Odborníci z ministerstva vypočítali, že by navrhovaná forma mýta mohla do rozpočtu priniesť 600 miliónov eur navyše.

Minister dopravy je tiež presvedčený, že je zámer jeho rezortu plne v súlade s európskymi pravidlami. Na návrhu zákona plánuje s európskymi predstaviteľmi „úzko spolupracovať“.

Komisár EÚ pre dopravu Siim Kallas už predtým žiadal o stiahnutie návrhu. „Základným princípom európskeho práva je nediskriminácia,“ pripomenula jeho hovorkyňa Helen Kearns. „To sa týka cestných poplatkov aj všetkého ostatného,“ dodala.

Nemecká verejnosť zavedenie diaľničných známok podporuje iba pod podmienkou, že budú mať vplyv len na zahraničných vodičov. Vyplýva to z prieskumu, ktorý si dal vypracovať automobilový klub ADAC.

Ak by sa cestné poplatky dotkli aj nemeckých vodičov podporilo by ich len 8 % opýtaných. So spoplatnením cudzincov ale súhlasí už väčšina z nich (52%). Dorbrindt ich ubezpečil, že im jeho návrh neprinesie žiadnu dodatočnú finančnú záťaž.

Ministerstvo má predstavu, že si motoristi od 1. januára 2016 začnú kupovať diaľničné známky. Zahraniční vodiči zaplatia za ročnú nálepku v priemere 88 eur, spresnil minister.

Nemecko je krajina, ktorá má spomedzi členských štátov únie najväčší počet susedov. Rakúska ministerka Doris Buresová už svojho rezortného kolegu varovala, že v prípade rozdielneho metra na cudzincov podnikne právne kroky.

Rakúsko podnikne všetky právne kroky, aby túto diskrimináciu zastavilo. […] Každá krajina môže vyberať mýto, ale najdôležitejšie je, aby nediskriminovalo ostatné štáty,“ povedala vo vysielaní ORF ministerka Buresová.

Za nemecké diaľnice musia od roku 2005 platiť vodiči nákladných áut.

EurActiv.sk/Reuters

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA