“Smart opravy” majú autá spraviť ekologickejšími

Obehové hospodárstvo v autopriemysle nie je len o šrotovaní. Začína sa už vo výrobe.

V Európe sa každoročne zrecykluje takmer šesť miliónov automobilov, čo predstavuje približne tri štvrtiny všetkých vyrobených automobilov. Nejde však len o ich zošrotovanie. Ako pripomenuli panelisti konferencie Driving towards Circularity, recyklácia a obehové hospodárstvo majú v automobilovom sektore oveľa širšie uplatnenie.

Cieľom obehového hospodárstva je opätovné použitie alebo recyklácia materiálov. Predchádza vzniku odpadu alebo ho zhodnocuje. Obehové hospodárstvo je ekologickejšie. Jeho opak – lineárne hospodárstvo – si vyžaduje väčšie množstvo surovín aj energie na výrobu.

V automobilovom priemysle sa obehová ekonomika nezačína spracovaním autovrakov či vyradených komponentov. Celý cyklus efektívnosti sa začína už pri výrobe.

Obehové hospodárstvo v autopriemysle: Bez dotácií by to nešlo

Kvalita prináša zisk

Hugo Spowers z britskej spoločnosti Riversimple, ktorá vyrába automobily s palivovými článkami na báze vodíka, je presvedčený o potrebe zohľadniť náklady na celý životný cyklus auta.

„Kvalita sa vypláca. Kvalita prináša zisk,” povedal Spowers počas svojej prednášky. Zákazník by podľa neho nemal platiť vyššiu predajnú cenu za nový automobil. Náklady na vyššiu kvalitu by mal v úvode znášať výrobca. Dôvodom je náročnejší servis menej kvalitných vozidiel a zodpovednosť za ich skoršie vyradenie, ktoré musí v niektorých prípadoch znášať výrobca.

Tieto náklady sa prejavia až v neskorších fázach života vozidla.

„Pri zachovaní rovnakej ceny pre spotrebiteľa je vysokokvalitný produkt pre výrobcu omnoho výhodnejší ako lacný, nekvalitný produkt. Aj napriek tomu, že jeho výrobná cena je drahšia,“ myslí si Spowers.

Recyklujú 80 percent

Spoločnosť Škoda Mladá Boleslav sa podľa svojho environmentálneho špecialistu Františka Pelecha snaží zabrániť vzniku nového odpadu „smart opravami”.

„Ak komponent spĺňa určité parametre, dá sa opraviť. Vymieňa sa len vtedy, ak je poškodenie zásadného charakteru,“ ozrejmil Pelech na konferencii.

Dnes si automobilka nevie poradiť približne s 20 percentami odpadu, ktorý je produkovaný v rámci servisnej siete.

„Buď je ich recyklácia zložitá alebo je uprednostňované ich energetické využitie,” vysvetlil dôvody Pelech. „Vo zvyšných osemdesiatich percentách je nastavený systém, v ktorom jednotlivé diely prechádzajú recykláciou a vracajú sa do automobilového priemyslu,“ doplnil Pelech.

Zelený europoslanec: Ak stojíte v zápche, elektromobil vám nepomôže

Energia na recykláciu

Samozrejmou súčasťou obehového hospodárstva je recyklácia vozidla po jeho vyradení. Automobily ostávajú jedným z najrecyklovanejších produktov na svete. Priemyslu sa takmer za ostatných 75 rokov podarilo vyvinúť technológie na takmer stopercentné recyklovanie hliníkových karosérií vozidiel, batérií, či pneumatík.

„Otázka recyklovania starého automobilu je však aj o tom, koľko energie je na ňu potrebné využiť a aké veľké sú emisie, ktoré pri jeho spracovaní vzniknú,“ pripomenula Michaela Ploszeková, vedúca oddelenia životného prostredia spoločnosti VW Slovakia.

Čítajte aj: Nová investícia posunie Slovensko k obehovej ekonomike

VW Group predstavila novú stratégiu Together 2025, ktorá „zohľadňuje všetky fázy pri obehu vozidla, od výroby a samotného používania vozidla, vrátane konceptov mobility, po zhodnotenie vozidla, ktorým sa uzavrie jeho cyklus,“ uviedla Ploszeková.

Podľa Petra Šveca z PSA Group Slovensko dokáže automobilka už dnes spracovať 95 percent vrakov. Vo využívaní „zelených materiálov” vo výrobe sa dostáva nad 30 percent.

Menej environmentálnej záťaže

Záťaž životného prostredia sa snažia automobilky znižovať v prvom rade prostredníctvom redukcie emisií CO2.

Netradičnú a často podceňovanú možnosť predstavila automobilka Škoda. Podľa Frantička Pelecha „znížila spotrebu energie vo svojich nových showroomoch (výstavných priestoroch) o 50 percent v porovnaní s ich predchodcami“.

Prechod na zelenú ekonomiku nestojí len na priemysle

Pre Slovensko je príkladom aj Holandsko. Ako pripomenula Janet Kes z holandskej spoločnosti ARN Recycling, po holandských cestách jazdí vyše 100 tisíc elektrických, teda bezemisných automobilov. Ich počet stále stúpa.

Výrazné zníženie emisií a zvýšenie energetickej efektívnosti však môže priniesť zmena organizácie dopravy. Ján Mazúr z projektu Up City!, ktorý umožňuje zdieľanie elektrických vozidiel v Bratislave, hovorí o novom type mobility v hlavnom meste v spojení s modernými technológiami. „Odhadujeme, že približne 100 elektrických automobilov je potrebných na to, aby sa našimi službami pokryla Bratislava, rozprestierajúca sa na 32 km2. Pre túto plochu bude potrebných približne 30 nabíjacích staníc,“ spresnil Mazúr.

Konferenciu Driving Towards Circularity zorganizovalo 6. a 7. novembra 2017 Ministerstvo životného prostredia SR, Ministerstvo hospodárstva SR a UNIDO ako súčasť Bratislava Green Process, ktorý odštarovala konferencia Transition towards Green Economy počas slovenského predsedníctva v Rade EÚ. Partnermi konferencie boli Zväz automobilového priemyslu, Inštitút cirkulárnej ekonomiky, Veľvyslanectvo Holandského kráľovstva a  Veľvyslanectvo Nórska.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA