Slovensko potrebuje nové stíhačky. Aké stroje dnes „letia“ v Európe? (INFOGRAFIKA)

Slovenská republika stále prehodnocuje nákup nových stíhačiek, vláda hovorí o európskom riešení.

Spoločná európska obrana dnes v takmer celom svojom rozsahu závisí na spôsobilostiach jednotlivých krajín. V Únii je navyše trendom postupné prispôsobovanie techniky, so silným zreteľom na jej vzájomnú kompatibilitu.

Na rázcestí je aj Slovenská republika, a to nielen pri nákupe pozemných transportérov, ale aj pri obnovovaní svojej bojovej letky. Po nových vrtuľníkoch prichádzajú na rad stíhačky.

Nutnosť okamžitého riešenia

Premiér Róbert Fico sa o európskom riešení pre slovenskú obranu nechal počuť už niekoľkokrát. Predlžovanie rozhodovacieho procesu v tomto smere, ktoré avizoval minister obrany Peter Gajdoš, ale narazilo na odpor. Nutnosť okamžitého riešenia naznačujú nielen vojaci, ale aj bezpečnostní analytici, či dokonca štátny tajomník rezortu.

Slovensko momentálne disponuje lietadlami MiG-29 ruskej výroby. Stíhačku v NATO označovanú ako Fulcrum, vyvinuli ako dvojmotorový bojový stroj ešte v Sovietskom zväze. Slovensko vlastní dvanásť stíhačiek tohto modelu.

Svoju bojovú letku však Slovenská republika potrebuje obnoviť, pričom na nákup nových bojových lietadiel už je podľa ministra financií Peter Kažimíra vláda pripravená vyčleniť potrebné finančné zdroje. Odhaduje sa, že nákup by mohol krajinu stáť približne 1,1 miliardy eur.

Ministerstvo obrany v súčasnosti podľa medializovaných informácií rokuje už od roku 2013 so švédskou spoločnosťou Saab. JAS 39 Gripen, stíhačky švédskej výroby, už okrem domácej vlajky lietajú v Únii aj pod vlajkou Česka a Maďarska, ktoré si ich podobne, ako to pôvodne plánovalo Slovensko, prenajímajú. Svoje migy chce za gripeny vymeniť aj Chorvátsko.

Druhou možnosťou má byť americké riešenie. F-16, o ktoré by Slovensko už prejavilo záujem, dnes v Únii využívajú Belgičania, Dáni, Gréci, Holanďania, Poliaci, Portugalci a aj Rumuni.

Ministerstvo obrany dalo podľa informácií Denníka N ponuku vypracovať aj ruskej spoločnosti RSK MiG, pričom bol zo slovenskej strany záujem o model  MiG-35. Podobne, ako s ďalšími ruskými spoločnosťami v obrannom sektore, je ale kvôli Úniou zavedeným sankciám voči Rusku po anexii Krymu, spolupráca komplikovaná.

Servis u Rusov vs. európske sankcie

Vo verejnej diskusii ale pripadá do úvahy aj možnosť predĺženia zmluvy s ruskou spoločnosťou, ktorá sa o ich servis má starať do roku 2019. Nebolo by to po prvý krát. V roku 2015 ministerstvo obrany vyrokovalo predĺženie zmluvy na prevádzku a servis v súčasnosti používaných stíhačiek, ktorá mala vypršať koncom roka 2016.

Otázka predĺženia servisných hodín pre súčasné modely MiG-29 ale už vtedy, tak ako aj dnes, naráža na európske sankcie voči Ruskej federácii. Od roku 2013 sa o výrobu a servis „dvasaťdeviatok“ stará spoločnosť Mikoyan, dcérska spoločnosť ruskej Spojenej leteckej korporácie OAK (UAC). Tá je na zozname sankcionovaných firiem zapísaná špecificky už od roku 2014.

Podobnú flotilu, akú má dnes Slovensko, využíva aj Bulharsko. V roku 2015 vtedajšia bulharská vláda stála pred podobnou dilemou, pred akou dnes stojí Slovensko. Rozhodnutie o nákupe posunuli na neskôr a o ešte stále schopné migy sa chceli ďalej dobre starať. Hoci mali Bulhari vtedy platnú dohodu o servise s ruskou spoločnosťou RSK, kvôli európskym sankciám sa rozhodli letku servisovať za 6.14 milióna eur v Poľsku. Rozhodnutie ocenil Brusel, aj krajiny NATO práve v súvislosti so znižovaním závislosti bulharskej obrany na Rusku.

Najviac stíhačiek v Európe je zo Spojených štátov

Bojovým letkám štátov Európskej únie dnes dominujú americké stíhačky. Podľa Flightglobal Insight je ich viac ako 640. Počet stíhačiek sovietskej alebo ruskej výroby je omnoho menší, pričom ich počet klesá významne najmä v posledných rokoch.

Nie všetky krajiny v Európskej únii majú k dispozícii stíhačky. Krajiny ako Írsko, LotyšskoEstónsko nedisponujú žiadnymi strojmi, Litva má k dispozícii len jeden malý stroj českej výroby.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA