Americký protekcionizmus a brexit. Airbusu nevyhovuje ani jedno

Najväčší výrobca lietadiel odmieta protekcionizmus na oboch brehoch Atlantiku.

Plán Britov odísť z Európskej únie ani snaha Američanov podporovať vlastný priemysel nevyhovuje Airbusu. Najväčší výrobca lietadiel v Európe bojuje s protekcionizmom na oboch stranách Atlantiku. V stávke je o to viac, že Airbus je výkladnou skriňou európskej spolupráce, ktorej sa zatiaľ celkom darí.

Minulý týždeň Airbus sa vyslovil proti brexitu. Európska únia zároveň prehrala spor, v ktorom sa sťažovala na dotácie Spojených štátov pre konkurenta Airbusu, Boeing,

Chce voľný pohyb osôb a tovaru

Európsky výrobca lietadiel Airbus nevylučuje, že produkciu nových modelov presunie z územia Británie, ak rokovania o odchode Londýna z Európskej únie nezabezpečia udržanie súčasného systému voľného pohybu osôb a tovaru.

Začiatok rokovaní Británie a Bruselu o odchode ostrovnej krajiny z EÚ bol stanovený na 19. júna.

S ich začiatkom v danom termíne sa počíta napriek tomu, že v predčasných parlamentných voľbách 8. júna stratila Konzervatívna strana pod vedením Theresy Mayovej v parlamente väčšinu.

V Británii má dva závody

Šéf divízie dopravných lietadiel Airbusu Fabrice Brégier uviedol, že dohoda medzi Bruselom a Londýnom musí byť taká, aby zamestnanci firmy z celého sveta mali na trh Británie bezproblémový prístup a dodávky komponentov nepodliehali clám.

Inak Británia riskuje, že budúca výroba lietadiel Airbus na jej území skončí. Spoločnosť má v Británii dva závody, v ktorých pracuje vyše 10 tisíc ľudí.

“Čo sa týka budúcej produkcie, nie je problém spustiť ju niekde inde,” citoval Brégiera nedeľník The Sunday Times.

Záujem o výrobu inde je veľký

Brégier nepochybuje, že záujem zo strany iných krajín by bol veľký. Ako dodal, v Británii chcú zostať, ale pod podmienkou, že spoločnosť bude môcť pokračovať v doterajšom modeli. Ten je založený na neobmedzenom pohybe ľudí a tovaru.

Očakáva sa, že Mayová bude po parlamentných voľbách prinútená prehodnotiť svoje priority v oblasti brexitu. Pôvodne plánovala tvrdý brexit, ktorý počítal s odchodom Británie z jednotného trhu EÚ a trvala na tom, že “žiadna dohoda bude lepšia ako zlá dohoda”.

Výkonný riaditeľ Airbusu Tom Enders však podľa agentúry Reuters tento týždeň upozornil, že tvrdý brexit, ktorý by znamenal zavedenie dovozných a vývozných ciel medzi Britániou a Európskou úniou, môže negatívne ovplyvniť konkurencieschopnosť aktivít firmy na britskom trhu.

Arbitrážny súd: Únia prehrala

Európska únia, ktorá sa na arbitrážnom súde Svetovej obchodnej organizácie (WTO) sťažovala v mene spoločnosti Airbus na amerického konkurenta Boeing, nezvíťazila.

V jej sťažnosti sa tvrdilo, že Boeing dostáva od americkej vlády nedovolené subvencie, čím sa Airbus pri predaji svojich lietadiel dostáva do nevýhody.

EÚ konkrétne uviedla, že koncern dostáva veľké nelegálne prostriedky aj od amerického ministerstva obrany. WTO rozhodnutie v spore zverejnila v piatok (9. 6.).

Svoje tvrdenia nedokázala

Arbitrážny súd sťažnosť EÚ odmietol s tým, že tvrdenia presvedčivo nedokázala. Súd však označil daňové úľavy, ktoré dostal Boeing v rokoch 2013 až 2015 od štátu Washington v hodnote 289 miliónov eur za nelegálne.

Airbus i Boeing najnovšie rozhodnutie v Ženeve pokladajú za svoje víťazstvo.

Európsky výrobca civilných dopravných lietadiel sa s americkým konkurentom sporí o nedovolenú štátnu podporu už viac ako desať rokov. Airbus obviňuje Boeing, že narúša pravidlá čestnej súťaže.

Jeden spor, dvaja víťazi?

Boeing rozhodnutie arbitrážneho súdu charakterizoval ako „ďalšiu zničujúcu porážku“ protistrany.

Airbus sa tiež pokladá za víťaza sporu. Spojené štáty nesplnili predchádzajúce rozhodnutie WTO.

„V súčasnom modernom a dynamickom globálnom trhu nie je absolútne nijaké miesto pre tieto neférové antikonkurenčné praktiky“, uviedol šéf Airbusu Tom Enders. Ženevské rozhodnutie označil za „veľkolepé víťazstvo pre férový obchod“.

Airbus v spore argumentoval, že v posledných piatich rokoch v dôsledku amerických pochybných praktík prišiel o objednávku najmenej na 300 lietadiel v hodnote 13,4 až 17,9 miliardy eur.

Airbus už raz zvíťazil

Súdny orgán WTO v novembri 2016 vyniesol rozhodnutie o amerických subvenciách pre Boeing, ktorý vyvíja lietadlo s dlhým doletom Boeing 777X.

Zníženie podnikovej dane od štátu Washington bolo podľa neho fakticky spojené s vývojom tohto stroja. Airbus toto rozhodnutie označil za „historické víťazstvo“.

Boeing väčšinu konštatovaní WTO odmietol.

Robia si starosti o Katar

Tom Enders, šéf Airbusu, si robí starosti o Katar. Jeho letecká spoločnosť Qatar Airways je veľkým zákazníkom európskeho výrobcu civilných dopravných lietadiel.

Enders predpokladá, že blokáda Kataru, pre ktorú sa rozhodli viaceré arabské krajiny na čele so Saudskou Arábiou, nebude trvať dlho.

Koncern so sídlom vo francúzskom Toulouse by mal podľa Endersa dodať zákazníkom v tomto roku viac ako 720 lietadiel. Manažér uviedol, že výroba lietadiel v Európe bude stále rásť. V nasledujúcich 20 rokoch by sa malo predať 34.900 civilných dopravných lietadiel. Najnovší odhad je o 5 % vyšší, než sa uvádzalo v jeho predchádzajúcej prognóze.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA