Automobilky v EÚ žiadajú podporu 40 miliárd eur

Európski výrobcovia automobilov vyzývajú Komisiu aby nasledovala USA a poskytla im miliardy eur v nízkoúrokových pôžičkách, ktoré im pomôžu vyvinúť environmentálne priaznivejšie autá za prijateľnejšiu cenu. Predaj áut v EÚ klesá.

automobilka
Automobilový priemysel

Pozadie

Európa je najväčším svetovým výrobcov motorových vozidiel. Sektor priamo zamestnáva viac ako 2,3 milióna ľudí a nepriamo je naň naviazaných 12 miliónov pracovných miest – alebo 5,5% z celej zamestnanosti v EÚ-27. V niektorých krajinách – ako Slovensko – zohráva ešte dôležitejšiu úlohu.

Autá však v EÚ produkujú aj asi 12% emisií CO2. Podľa viacerých odborníkov ak chce blok splniť svoj záväzok, a znížiť celkové emisie o 20% do roku 2020, svojim dielom bude musieť prispieť aj automobilový priemysel.

Vo februári 2007 navrhla Komisia legislatívu, ktorá by prinútila výrobcov znížiť priemerné emisie novo vyrábaných áut zo súčasných 158 gramov CO2 na kilometer na 130 gramov do roku 2012. Toto 18% zníženie má byť dosiahnuté zlepšeniami v automobilových technológiách, ďalších 10g/km má priniesť zlepšenie v iných oblastiach – ako pneumatiky, zloženie palív a ekoriadenie. O legislatíve diskutujú členské krajiny a Európsky parlament, viaceré štáty so silným automobilovým priemyslom (napr. Nemecko) však lobujú za jej oslabenie.

Vzor v USA

Žiadosť o miliardovú podporu zaznela z úst zástupcov priemyslu na parížskej motoshow, ktorá začala 2. októbra. Minulý týždeň schválili v USA balík pôžičiek s nízkym úrokom v sume 25 miliárd dolárov, ktorý má pomôcť detroitským výrobcom General Motors, Ford a Chrysler s modernizáciou.

„Americký (automobilový) priemysel teraz dostáva finančnú podporu vo výške 25 miliárd dolárov… Pre Európsku komisiu je absolútne nevyhnutné urobiť presne tú istú vec“, povedal pre Bloomberg šéf Fiatu Sergio Marchionne. „V USA to bolo 25 miliárd dolárov. V našom prípade je to 40 miliárd eur, pretože máme dvojnásobnú kapacitu.“

Podpora európskych výrobcov pre takúto podporu je údajne „absolútne 100% jednomyseľná“. Šéf Renaultu Carlos Ghosn označil americkú iniciatívu za „šikovné rozhodnutie pre dosiahnutie dlhodobých cieľov“. Verí, že „ďalšie vlády by si z toho mali vziať inšpiráciu“.

Vplyv finančnej krízy

Schváleniu zákona v USA pomohla finančná kríza, ktorá sa začína prejavovať na celej americkej ekonomike, aj predvolebná snaha oboch strán zapáčiť sa voličom.

Finančná kríza pravdepodobne zhorší už aj tak dosť zlú situáciu pre americké i európske automobilky. Ich predaje v posledných mesiacoch klesajú. Európska asociácia automobilového priemyslu ACEA tvrdí, že v auguste poklesla registrácia nových áut o 15,6% v porovnaní s minulým rokom. Spotrebitelia odkladajú veľké nákupy zo strachu pred stratou zamestnania, znižovaním reálnych príjmov v dôsledku inflácie, rastúcimi cenami pohonných hmôt, aj kvôli prísnejším podmienkam pre získanie úveru.

Namiesto podpory – regulácie

Napriek ťažkým časom však žiadosť pravdepodobne narazí v Bruseli na hluché uši. EÚ nemá mechanizmus pre poskytnutie tak veľkej podpory a Komisia je vo všeobecnosti proti sektorovej štátnej pomoci.

Namiesto podpory pripravujú európski zákonodarcovia legislatívu, ktorá prinúti výrobcov výrazne investovať do motorov produkujúcich menej CO2. „Na jednej strane poškodzuje priemysel finančná kríza. Na druhej strane čelí hrozbe, že splnenie novej legislatívy bude stáť veľké peniaze“, vyhlásil generálny tajomník ACEA Ivan Hodač. Odhaduje, že jej splnenie bude stáť výrobcov 25 miliárd eur.

Marchionne označil emisné plány EÚ za „nezmysel“. „Nemôžete na priemysel hádzať regulácie v najhorších časoch za posledných desať rokov.“

Komisia však takéto odhady nákladov spochybňuje. Hovorkyňa komisára pre životné prostredie Barbara Hellferich tvrdí, že automobilový priemysel dokáže splniť podmienky EÚ „s prijateľnými nákladmi“.

REKLAMA

REKLAMA