Automobilový priemysel dostane €40 miliárd

Európski výrobcovia automobilov uvítali štyridsaťmiliardovú pôžičku na splnenie ambicióznych environmentálnych cieľov EÚ. Ekológovia ju však intenzívne kritizujú.

Komisár pre premysel Gunter Verheugen na stretnutí investorov CARS21 vyhlásil, že EK súhlasí s poskytnutím pôžičky pre automobilky vo výške €40 miliárd. Presný dátum, kedy bude finančný balík k dispozícii neupresnil. Podľa predbežného plánu by peniaze mali prejsť cez Európsku investičnú banku (EIB) vo forme nízkoúrokových pôžičiek. Cez výskum a vývoj (R&D) by potom mali sektor podporiť v rozvíjaní energetickej efektivity a znížovaní spotreby nových automobilov. Predstavitelia EÚ by tiež mali členským štátom povoliť poskytovať štátne dotácie na podporu rozvoja „zelených“ technológií.

Lídri „dvadsaťsedmičky“ ešte začiatkom októbra podporili Francúzmi navrhovaný plán na pomoc sužovanému automobilovému priemyslu. Po ekonomických otrasoch a znížení predaja nových áut predstaviteľov CARS21 znepokojuje najmä budúcnosť pracovných pozícií v sektore. Strata práce nehrozí len výrobcom, ale aj dodávateľom a všetkým, ktorých služby súvisia so servisom automobilov.

Investori sa zhodujú, že ak bude európsky automobilový priemysel v pozícii globálneho lídra vo výrobe ekologických, bezpečných a cenovo dostupných áut, má šancu na udržanie dlhodobej stability a konkurencieschopnosti. Avšak predstavitelia sektora tvrdia, že sa to dá dosiahnuť len v prípade zmiernených regulácií a priamych štátnych finančných dotácií.

Pozície:

„Súhlasíme s poskytnutím podpory pre rozvoj nízko emisných áut, ktoré pomôžu európskemu motorovému priemyslu zachovať konkurencieschopnosť pokiaľ budú rešpektovať pravidlá EÚ o štátnej pomoci,“ povedal José Manuel Barroso, predseda EK.

Prezident správnej rady Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA) Christian Streiff tvrdí, že priemysel potrebuje „koherentné, predvídateľné a pre výrobu efektívne regulácie, ktoré udržia cenovo dostupné autá na trhu.“ Argumentuje, že „konkurenčná sila sektora je tlačená k limitom“ pre vysoké ceny ropy a potom pre finančnú a ekonomickú krízu. „Európski výrobcovia musia na prechod k výrobe nízkoemisných áut a zavedenie nových regulácií investovať obrovské sumy peňazí. Podobne to je aj v prípade rozvoja produktov. „Očakávame, že €40-miliardová pôžička podporí trh s novými energeticky efektívnymi technológiami, ktoré sú v súčasnosti pridrahé na vstup na trh,“ dodal. Streiff tiež poznamenal, že plánované CO2 pokuty boli „bláznivé“ pre priemysel, ktorý už vtedy sužovali problémy.

„Ak si Európa chce zachovať svoju globálnu konkurencieschopnosť musí dramaticky no cenovo dostupne vylepšiť bezpečnosť a ekologickosť áut,“ vyhlásil Wil Botman, generálny riaditeľ Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA), ktorá zastupuje odberateľov. Federácia je presvedčená, že progres sa dá dosiahnuť pokiaľ sa sústredia na správanie vodičov, informovanie o automobilových emisiách, podporu eko-šoférovania a zároveň na bezpečnostný manažment a rozvoj cestnej infraštruktúry.

Opačný názor majú aktivisti Greenpeace, ktorí výrobcov obvinili, že žiadajú o pomoc, ktorú vôbec nepotrebujú a prezentujú privysoké ceny za redukciu CO2 emisií. Ostro sa postavili aj proti finančnej podpore. Tvrdia, že sektor „žiada od daňových poplatníkov, aby zaplatili účty za ich nezodpovednosť a nečinnosť, zatiaľ čo oni budú ďalej pokračovať vo výrobe áut s nedostatkami“.

Franziska Achterbergová, ktorá má v Greenpeace na starosti dopravu, povedala, že pokiaľ sa výrobcovia áut budú naďalej vyhýbať redukcii CO2 emisií – akákoľvek pôžička by len podporila klimatické zmeny. „Sektor by mal predstať odporovať návrhom na výraznú redukciu emisií ešte pred konečným schválením finančnej podpory,“ dodala.

Zástupcovia politickej strany EP – Greens/EFA – o záveroch konferencie povedali, že Verheugen kvôli pôžičke „vymýva“ mozgy a lobuje za zníženie noriem na redukciu CO2. „Finančná pomoc automobilovému priemyslu, aby sa dostal z krízy, je nemysliteľná, pokiaľ pôjde spoločnostiam, ktoré sú odhodlané pokračovať v rovnakej výrobe ako doteraz,“ tvrdí viceprezidentka strany Greens/EFA – Rebecca Harmsová.  

Nasledujúce kroky:

  • Investori musia preskúmať technické, regulačné a ekonomické aspekty, ktoré bude vyžadovať zavedenie výroby ekologickejších automobilov.
  • Ďalšie stretnutie predstaviteľov CARS21 sa uskutoční budúci rok a skupina bude diskutovať o výsledkoch prieskumov.

REKLAMA

REKLAMA