Brexitu sa obávajú britské aj nemecké automobilky

Odchod Veľkej Británie z Európskej únie prirovnávajú ekonomickí analytici k finančnej kríze.

Nemeckému automobilovému priemyslu hrozia po odchode Británie z EÚ veľké škody.

Zo 60 tisíc pracovných miest, ktoré závisia od predaja nemeckých vozidiel a automobilových dielov do Británie, by mohlo zmiznúť až 18 tisíc, čiže takmer tretina.

Pokles predaja o 20 percent

Podľa najnovšej štúdie konzultačnej spoločnosti Deloitte predaj automobiliek v EÚ môže klesnúť o 20 percent, pričom najviac utrpia najmä nemecké koncerny.

Tak výrazný prepad predaja nastal počas finančnej krízy v roku 2009.

Autori štúdie vysvetľujú pokles predaja clami, ak nastane tzv. tvrdý brexit. Negatívne sa prejaví aj oslabenie libry, ktoré predraží dovoz. Firmy budú v dôsledku rastúcich nákladov nútené zvážiť optimalizáciu dodávateľského reťazca, ako aj presun výrobných kapacít na kontinent.

Dôležitý exportný trh

Veľká Británia je pre nemecké automobilky dôležitým trhom, každé piate exportované vozidlo smeruje práve na Britské ostrovy. V roku 2016 tam bolo predaných 950 tisíc áut z Nemecka.

Pri tzv. tvrdom brexite by vozidlá vyrobené v Nemecku zdraželi v Británii o 21 percent, v priemere by tak kupci zaplatili v prepočte o 5 600 eur viac.

Najviac by z tvrdého brexitu profitovali britskí výrobcovia a firmy z krajín mimo EÚ.

Išlo by však len o krátkodobý vzostup predaja, keďže mnohí odoberajú montážne diely od dodávateľov v EÚ a ich ceny by tiež stúpli.

Obavy majú aj britské firmy

Samotný britský automobilový priemysel však nedávno zaslal vláde premiérky Theresy Mayovej zoznam požiadaviek týkajúcich sa brexitu.

Varoval pred návratom k pravidlám Svetovej obchodnej organizácie (WTO), čo by zrejme natrvalo poškodilo úspešný sektor.

Britské združenie výrobcov a predajcov áut Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) uviedlo, že Británia si musí zachovať právo schvaľovať vozidlá na používanie v Európskej únii (EÚ) rovnako ako prístup k obchodným dohodám s inými krajinami, ako je Japonsko, a firmy ponúkajúce financovanie automobilov si musia zachovať práva poskytovať svoje služby v únii.

Britský automobilový priemysel, ktorého produkcia by sa mala do konca tohto desaťročia dostať na rekordné úrovne, sa obáva zavedenia ciel a straty prístupu k najväčšiemu exportnému trhu, čo môže mať negatívny vplyv na investície a môže ohroziť životaschopnosť britských závodov.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA