Budúcnosť automobiliek po skončení krízy

Predstavitelia automobiliek sa zhodujú, že sektor čakajú zásadné štrukturálne zmeny a zatiaľ sa dá len ťažko odhadnúť, kto prežije a kde sa autá budú vyrábať, keď dopyt po nových automobiloch narazí na dno.

Martin Winterkorn, šéf najväčšieho európskeho automobilového koncernu Volkswagen minulý týždeň vyhlásil, že keď sa skončí kríza je isté, že „zostanú len dve automobilky vo Francúzsku, minimálne tri v Nemecku a minimálne dve v Japonsku“. „Vyrábať sa bude ešte v Číne, Južnej Kórei a v USA,“ dodal.

Analytici z nemeckého Inštitútu pre automobilové hospodárstvo (IFA) sa zhodli, že pre záchranu európskych automoniliek je kľúčová užšia spolupráca R&D (výskumu a vývoja) a produkcie. Nepredpokladajú, že by možnou cestou z problémov mohlo byť spájanie koncernov.

Podľa nich je veľmi nepravdepodobné, že k niečomu podobnému dôjde najmä vtedy, pokiaľ kríza bude trvať dlhšie než sa očakáva. No na druhej strane pod vplyvom tlaku zo strany vlády sa môžeme stať svedkami spojenia napríklad Renault a Peugeot či BMW a Daimler.

Očakávajú, že výroba sa bude etablovať vo východnej Európe, Rusku, Číne a Južnej Amerike. „Pokiaľ chcete predať auto v Číne, musíte ho vyrobiť v Číne,“ tvrdí IFA. To isté platí aj pre Brazíliu, Argentínu či Mexiko. Ak tam chcú automobilky predávať, nemôžu do regiónu vyvážať z Európy.

(EurActiv / Reuters)

REKLAMA

REKLAMA