Čína vyrobila viac áut ako Nemecko

Rast ázijskej ekonomiky pomohol Číne v tom, aby v roku 2006 prekonala najväčšieho európskeho výrobcu áut – Nemecko – a stala sa krajinou s treťou najväčšou výrobou automobilov na svete. Rekordná svetová výroba zároveň podkopáva všetky snahy sektora znížiť svoj príspevok ku globálnemu otepľovaniu.

mestská doprava 2
Európske mestá musia riešiť problémy s dopravou. Zdroj: Keng, creativecommons.org

Krátka správa

Globálna výroba automobilov narástla v 2006 o 4%, v Číne však o takmer 30% – so 7 miliónmi vyrobených vozidiel predbehla Nemecko (5,8 milióna) a stala sa tretím najväčším globálnym výrobcom áut, po USA a Japonsku. Údaje uverejnil inštitút Worldwatch Institute.

Ak by bola EÚ braná ako celok, ostáva naďalej najväčším globálnym producentom, vyrábajúcim 27% z rekordných 67 miliónov automobilov, ktoré prišli na trh v roku 2006. V najbližších desaťročiach sa však trend môže výrazne zmeniť.

Podľa analytika automobilového trhu B&D Forecast môže Nemecko stratiť v roku 2015 štvrtú priečku v prospech Ruska, a v roku 2020 ho na šiestu posunie India.

Európski výrobcovia automobilov sa v poslednom čase snažia vyrovnať s nárastom nákladov, vyvolaným bezpečnostnými a environmentálnymi požiadavkami EÚ, ako aj vysokou hodnotou eura, ktorá predražuje exporty z EÚ. Mnohí preto obmedzili výrobu, alebo ju presunuli do „lacnejších“ oblastí. Z tohto trendu profitovalo nedávno aj Slovensko – minimálne príchodom automobilky PSA Peugeot.

EÚ okrem toho plánuje ďalšiu legislatívu, ktorá ich má do roku 2012 prinútiť znížiť emisie CO2 u vyrábaných áut na priemerne 120 g na kilometer. V súčasnosti je to približne 163 g/km. Výrobcovia varujú, že to môže zvýšiť výrobnú cenu až o 3500 eur na auto.

O legislatíve teraz diskutuje Európsky parlament. Europoslanci, ktorí za túto otázku zodpovedajú, žiadajú predĺženie termínu do roku 2015, aby získali výrobcovia viac času prispôsobiť sa, Výbor EP pre priemysel 18. júla 2007 túto myšlienku zavrhol.

Tieňová spravodajkyňa skupiny Zelení/EFA pre túto otázku Rebecca Harms podčiarkla: „Súčasný cieľ120 g/km bol legislátormi schválený už pred desiatimi rokmi a mal byť dosiahnutý do roku 2005, najneskôr 2010.“ Legislatíva má, okrem iného, znížiť dopady dopravy na klimatické zmeny, v zhode so všeobecným záväzkom EÚ znížiť emisie CO2 o 20% do roku 2020.

Michael Renner, výskumný pracovník Worldwatch Institute, však tvrdí: „nakoľko je na cestách rok čo rok viac áut, regulácia spotreby a emisií sama nie je riešením. V skutočnosti potrebujeme dopravnú revolúciu.“ Dodal, že mestá by mohli nasledovať príklad Bogoty a Londýna, ktoré lepším využívaním pôdy a zlepšovaním verejnej dopravy znižujú závislosť na osobných automobiloch.

REKLAMA

REKLAMA